TietäNet
 
Pääkirjoitus
Artikkelit
Tiedotuksia
Palaute
Tilaus
Arkisto
Toimitustiedot
Etusivulle
1-2 / 2001


VirtuaaliTKK muotoutumassa

Janne Salonen


Kansallinen Virtuaaliyliopistohanke on nyt toden teolla käynnistymässä, joskin vielä on selvästi meneillään käynnistysvaihe, jossa haetaan organisaatio- ja toimintamuotoja. Organisaatiomuotojen kehittäminen koskee sekä erillisiä Virtuaaliyliopiston osapuolia suhteessa toisiinsa, että virtuaalisen opetustoiminnan kehitystyötä ja hallinnointia kunkin korkeakoulun sisällä.

Sekä Opetusministeriön, Virtuaaliyliopiston pääasiallisen rahoittajan ja hallinnoijan, että esim. TKK:n puolelta on korostettu, ettei virtuaaliopetuksen tarkoitus suinkaan ole ryhtyä korvaamaan perinteistä opetustoimintaa, vaan kehittyä sen osaksi. Tosin tässä kannattaa olla hyvin avomielinen sen suhteen, mihin virtuaalinen opetustoiminta ajan kanssa voi johtaa.

“Virtuaaliopetuksen kehittämistä ei voida katsoa erillään TKK:n muusta kehittämisestä, vaan se tulee muuttamaan TKK:n olemusta ja toimintatapoja, ja saattaa aikanaan myös aiheuttaa muutostarpeita TKK:n organisaatiossa”, tähdentää virtuaaliopetustoiminnan kehittämisestä TKK:ssa vastaava vararehtori Matti Pursula. “Ajankohtaisia kysymyksiä tässä yhteydessä ovat TKK:n tietostrategian kehittäminen, sekä tarpeellisen infrastruktuurin luominen, ja ATK-keskuksen ja kirjaston roolit siinä yhteydessä.”

TKK:n sisällä Virtuaaliyliopiston yhdyshenkilö on suunnittelupäällikkö Kaisa Ala TKK:n kehittämisyksiköstä, ja TKK:n sisällä valmistelutyötä koordinoi Anna Kaarina Kairamo opetuksen ja oppimisen tukiyksiköstä. VirtuaaliTKK:ta on kehittämässä opetuksen ja oppimisen tukiyksikkö. Osastojen, opettajien ja erillisten laitosten tehtävä on toteuttaa TKK:n sisäisiä VirtuaaliTKK:n kehitysprojekteja. Kirjasto vastaa elektronisen kampuskirjaston kehittämisestä. Tämä käsittää jo n. 2 000 tekniikan alaan liittyvää elektronista lehteä, sekä tämän lisäksi n. 100 viitetietokantaa, standardeja (mm. IEEE ja ITU-T), sanakirjoja ja muita hakuteoksia. Kaikki tämä aineisto on käytettävissä kampusverkossa.

Opetusministeriö on varannut Virtuaaliyliopistohankkeiden kehittämiseksi varoja 50 mmk kuluvalle vuodelle, määräraha, joka tulee kohoamaan n. 70 mmk:aan v. 2002 ja 80 mmk:aan vv. 2003-2004. Näin ollen eri korkeakoulut voivat saada 1-2 mmk vuodessa virtuaaliopetustoiminnan kehittämiseksi. Kansallisen Virtuaaliyliopiston kehittämisyksikön keskeisiä lyhyen aikavälin hankkeita ovat yksittäisten korkeakoulujen hankkeiden avustaminen sekä Virtuaaliyliopiston oman internetportaalin rakentaminen.

Toistaiseksi ratkaisematta ovat esim. immateriaalioikeuskysymykset: tekijänoikeuskorvaukset sekä missä laajuudessa virtuaaliopetustoiminnasta on mahdollista kehittää maksullisia palveluja ulkopuolisille. Todennäköisesti jonkinlaista organisoitua vaihtoyhteistyötä tulee olemaan konsortion jäsenten välillä, ja erilliset opetuslaitokset voivat keskenään sopia kiinteämmästä yhteistyöstä. Todennäköistä on myös, että virtuaaliyliopistotoiminta tulee johtamaan aivan uudenlaisiin yhteistyömuotoihin sekä yhteenliittymiin korkeakoulujen kesken.

Elektronisen kampuskirjaston aineistoa saa käyttää opetusmateriaalin teossa ilman erillistä lupaa ei-kaupallisiin opetusaineistoihin. Kirjaston tekemissä lisenssisopimuksissa on tästä sovittu. Kirjastosta voi kysyä myös käytännön neuvoja liittyen elektronisten aineistojen käyttöoikeuksiin ja metadataan (tunnistetietoihin).

Virtuaaliyliopiston uudet opetus-, opiskelu- ja oppimistavat edellyttävät opiskelijoilta hyviä tiedonhankintataitoja. Kirjaston verkossa toimivat koulutusohjelmakohtaiset “Tieteellisen tiedon haku”-kurssit (1,0 ov.) ovat helposti integroitavissa opettajien omien kurssien osaksi tai oheen. Nämä kirjaston informaatikoiden tutoroimat kurssit on mahdollista suorittaa myös englanninkielisinä. Elektroninen kampuskirjasto sisältää myös “Into Info” -itseopiskelujärjestelmän. Se perehdyttää tieteelliseen tiedonvälitykseen ja tehokkaan tiedonhaun ja -hallinnan menetelmiin ja sisältää paljon tietoa sähkötekniikan, fysiikan, arkkitehtuurin, kemian, rakennusalan, energiatekniikan ja lääketieteen tiedonlähteistä verkossa.

Keskeisellä sijalla VirtuaaliTKK:ssa on kansainvälisten yhteyksien kehittäminen: TKK on mukana kolmessa eri yhteistyöprojektissa, EUNITE, INU ja E4. EUNITE on 8 eri yliopiston tietotekniikan alan strateginen allianssi, tavoitteena “eurooppalaisen virtuaalikampuksen luominen”. TKK:n lisäksi osapuolina ovat mm. Lund, Leuven, Aarhus, Strathclyde. INU on 9 yliopiston yhteistyöverkosto eri puolilta maailmaa, TKK:n lisäksi mm. Leicester (UK), Santiago de Compostela (Espanja), Hiroshima (Japani) ja Yunnan (Kiina). E4 on kolmivuotinen EU:n tekniikan opetuksen kehittämisen projekti, jossa on mukana 96 eri instituutiota.

Kansainvälinen ulottuvuus tulee aikanaan todennäköisesti hyvin merkittäväksi VirtuaaliTKK:ssa, joka antaa mahdollisuuden tarjota esim. amerikkalaisten huippuyliopistojen kursseja TKK:n opiskelijoille ja tutkijoille. Onhan rehtori asettanut tavoitteeksi kehittää TKK:sta “Eurooppalainen MIT”. Tämä on kuitenkin monen muun asian tavoin tulevaisuuden kysymyksiä Virtuaaliyliopiston kehittämisessä.