|
1 / 2002
KOLME MODULIA :
kokemuksia Voyagerista
Tuula Kouvonen
VTLS:n käyttö päivittäisenä työalustana katkesi, mutta materiaalia virtasi kirjastoon entiseen malliin.
Voyager oli ”päivän sana”. Koulutus oli käynnissä ja tehokkaammat tietokoneet asennettiin työpöydille.
Suuntasimme perinteisen kevätretkemme Tukholman yliopiston kirjastoon. Halusimme kuulla heidän
Voyager-kokemuksiaan. Kun TKK:n pääkirjasto elokuussa kuukauden sulkemisajan jälkeen avattiin, Teemun aineisto
oli siirretty uuteen järjestelmään ja asiakkaat pääsivät mukaan uudistukseen.
”Alku sujui loppujen lopuksi yllättävän hyvin. Ohjelma
toimi suurinpiirtein odotetusti” kertoo Risto Maijala
lainaustoimistosta. Ruuhkaa muodostui jonkinverran ensimmäisinä
päivinä, koska kaikkien asiakkaiden asiakastiedot täydennettiin”.
Uusi järjestelmä edellyttää asiakastietojen päivittämistä. Sen
jälkeen voi lainata normaalisti ja tehdä varauksia myös verkon kautta.
”Kiinnostuneille asiakkaille kerrottiin muutoksesta suullisesti ja
erilaisilla ilmoituksilla kirjaston ovissa ja tiskillä. Koska
lainaussäännöt muuttuivat Voyagerin myötä, kaikille asiakkaille
annettiin uudet lainaussäännöt.”
Risto Maijala
Risto Maijala, lainaustoimiston atk-tukihenkilönä, osallistui uuden järjestelmän valintaprosessin viime vaiheen
vertailuun. Hän vakuuttui siitä, että ongelmista huolimatta Voyager on paras lainauksen kannalta. Risto on
osallistunut Voyager-koulutukseen, mutta tärkeimpänä tiedonlähteenä hänestä ovat Voyagerin omat manuaalit.
Risto Maijala kuuluu Linnea2-konsortion lainaustyöryhmään. ” Tämä on ollut hyvinkin hyödyllistä kouluttautumisen
kannalta. Ryhmässä on käyty läpi kaikkea lainaukseen liittyvää ja tehty yhdessä suomenkielinen lainausmodulin
käyttöopas” kertoo Risto.
Muutos VTLS:stä Voyageriin, graafiseen käyttöliittymään, oli osalle henkilökunnasta aika vaikeaa. Ellei aiemmin
ollut käyttänyt windows-ohjelmia, niin käytön oppiminen on vienyt aikansa. Lainaustoimiston henkilökuntaan
kuuluvana Risto Maijala kertoo, että suurimmat ongelmat liittyvät varauksiin ja niiden noutopaikkoihin:
- varaukset saattavat raueta kesken päivän, koska varauksen voimassaoloajan laskemisessa käytetään 24 tunnin
kelloa, ei täysiä vuorokausia
- varausten viimeinen noutopäivä voi olla päivä, jolloin kirjasto on kiinni
- varausta tehdessä pitää määrittää noutopaikka. Kun varaus yleensä kohdistetaan kaikkiin saman nimekkeen
niteisiin, noutopaikaksi voikin tulla jokin muu kuin sen varsinainen sijaintikirjasto
- tehtäessä OPACin kautta varauksia tietyn kokoelman niteisiin, ne eivät toimi ollenkaan
- asiakastietojen syöttö ja sakkojen poisto voisi olla huomattavasti helpompaa
- kirjojen uusintakertojen selvittäminen on työn ja tuskan takana
- palautustilanteessa asiakkaan tietoihin käsiksi pääseminen on hankalaa
Onko sitten ongelmiin ratkaisua näköpiirissä? ”Parhaillaan on käynnissä ohjelmistoon liittyvä hyväksymisprosessi
Linnea2-konsortion ja Endeavourin välillä. Keskusteluja käydään lainauksen kohdalta varsinkin varauksiin
liittyvissä ongelmissa, joihin toivottavasti saadaan parannuksia. Uusia ohjelmaversioita on odotettavissa, ja
niissä on myös lainaukseen liittyviä parannuksia” toteaa Risto Maijala.
Uudet palvelut ja asiakkaan mahdollisuudet
Voyager-järjestelmä on mahdollistanut uusien, aiempaa joustavampien palveluiden käyttöönoton. Matkapuhelinkaudella
Mobiilipalvelut ovat käyttökelpoisia. Mobiilipalvelut on liitetty uuteen Voyager-järjestelmään, joten TKK:n
asiakkaat voivat käyttää näitä lisäpalveluja. Asiakkaiden käytössä on www-OPAC –liittymä, jonka kautta kirjojen
haku on aiempaa helpompaa. Asiakas voi itse uusia lainansa tai sitten tehdä varauksia ja tarvittaessa perua niitä.
Saapumisilmoitukset ja palautuskehotukset välittyvät sähköpostina. Kirjastopalveluiden käyttö on joustavaa, mikä
on tietenkin asiakkan kannalta hyvä asia. Tulevaisuudessa asiakas voi itse tehdä varauksen jopa toiseen
Voyager-kirjastoon.
Kokoelmapalvelu ja Voyager
Hankintaosastolta Pekka Pasanen oli myös mukana vertailemassa neljää loppusuoralle päässyttä järjestelmää. Hän on
osallistunut Voyager-koulutukseen, jossa on käsitelty saapumisvalvontaa ja hankintaa. Pekan tehtäviin kuuluu
kausijulkaisujen luettelointi. Uudet lehdet luetteloidaan keskitetysti pääkirjastossa. Pekka ohjaa myös
saapumisvalvontaa. ”Meillä oli aluksi suuria vaikeuksia ymmärtää ja opetella Voyageria, koska
harjoitustietokantamme ei toiminut. Menetimme opetteluaikaa useita viikkoja. Alkuvaikeuksien jälkeen saimme
suhteellisen hyvin saapumisvalvonnan toimimaan. Nyt se toimii jo varsin hyvin” kertoo Pekka Pasanen. Voyageriin
siirryttäessä kaikille ostolehdille ja säännöllisesti ilmestyville lahjalehdille täytyi tehdä uudet kaavat.
Tämä vaihe oli työlästä ja aikaavievää. Ajantasaisten kaavojen ylläpito on jatkuva prosessi, koska lehtien
ilmestymistiheydet muuttuvat. Näiden ”kaavallisten” lehtien valvonta on melko nopeaa. TKK:n kausijulkaisujen
saapumisvalvonnassa on VTLS:n ajoista alkaen ollut käytäntönä merkitä numerokohtaiset tiedot ja täydet vuodet on
tiivistetty. Hyötynä tästä on se, että varastotilanteen hahmottaminen helpottuu tietokannasta haettaessa.
Parhaillaan Pekka Pasanen tutkii, saadaanko Voyagerin karhuntaominaisuuksista lisähyötyä saapumisvalvontaan.
Lehtikiertokin on mahdollista siirtää Voyageriin. ”Odotamme, että jokin erilliskirjastoista suostuisi
”koekaniiniksi” pienemmän aineistonsa turvin” sanoo Pasanen.
Hankintamodulista on käytössä vain osat, joita tarvitaan saapumisvalvonnassa. ”Hankintamodulin käyttöönotto
esim. kirjahankinnoissa vaikuttaa luetteloinnin työnkulkuun. Emme ole vielä päättäneet, milloin ja missä
laajuudessa otamme hankinta-modulin käyttöön. Voyagerin heikkoutena on se, että hankinnassa tehtävää
bibliografista tietuetta ei voi sulauttaa tietokannassa jo mahdollisesti olevaan bibliografiseen tietueeseen.
Lehtihankinnassa toivon, että nykyinen Voyagerkäyttömme olisi riittävä ja että saisimme lisätietoja
Reporter-modulin ja Accessin kautta. Esimerkiksi lehtien hintatietojen syöttäminen olisi varmasti helpompaa
Accessin kautta kuin Voyager-järjestelmän” sanoo kirjastonhoitaja Pekka Pasanen.
Kokoelmapalvelun väkeä Tallinnassa:
kuvassa vasemmalta Marjaana Salonen,
Pekka Pasanen, Tiina Tuomaala,
Tuula Kouvonen ja Mirja Lampola
Kuva: Aune Kontkanen
Luettelointimoduli
Kokoelmapalvelun hankinta- ja luettelointiosaston tehtäviin kuuluu mm. tilata ja luetteloida kausijulkaisut,
kirjat, kirjasarjat. TKK:n pääkirjaston luetteloinnista Mirja Lampola kuvaa kokoelmapalvelun merkitystä: ”Kun
kaikki sujuu hyvin ja teokset löytyvät nopeasti, sen olemassaoloa ei huomaa. Jos teoksia on vaikea löytää, silloin
puutteet tulevat esiin. Pahin tilanne on tietysti se, että teos on saatavissa omista kokoelmista, mutta asiakas
tai neuvontahenkilökunta ei löydä sitä. Se, että teokset ovat helposti asiakkaiden saatavilla on vaatinut
pitkäaikaista työtä sekä oman tietokannan että yhteistietokannan laadinnassa”. Mirja Lampolan tehtäviin kuuluu
Voyager-luettelointimodulin ylläpito ja valvonta sekä luetteloinnin managerina toimiminen.
Siitä, miten luettelointi meillä käynnistyi, Mirja kertoo: ”Jotta Voyager-luettelointi olisi lähtenyt jouhevasti
liikkeelle, avuksi tehtiin Voyager luettelointiopas. Hyväksi on käytetty varsinkin aluksi ja myöhemminkin
ongelmatilanteita tarkistettaessa Arne Hedmanin laatimaa Marc21-Fin muuntotaulukkoa. Luetteloijille niin
pääkirjastossa kuin erilliskirjastoissa on laadittu omat luettelointioppaat. Tehtäväni on edelleenkin opastaa sekä
pääkirjaston että erilliskirjastojen luetteloijia esiintulevissa kysymyksissä. Tällaisia ovat olleet mitä mihinkin
kenttään voi laittaa, esimerkiksi muuttumattomien lisäpainosten merkitseminen marciin, sijainti- ja nidetietueisiin”.
Nykyisin Voyager-luettelointimoduliin liittyviä tehtäviä ovat kokoelmien ja laina-aikojen ylläpito. Modulissa
tehtävät muutokset vaikuttavat ensisijaisesti OPAC:iin ja lainaukseen.
Mirja Lampola on asentanut luettelointimodulin yhdeksään TKK:n erilliskirjastoista. Näille kirjastoille on annettu
mahdollisuus lisätä, muuttaa ja poistaa omia sijainti- ja nidetietueita. Käytäntö on Mirjan mukaan lähtenyt
liikkeelle hyvin.
Uudesta järjestelmästä Mirja kertoo: ”Voyager-järjestelmä muuttaa luettelointitapoja siten, että Lindan
luetteloinnin avaamisen jälkeen sinne ei enää luetteloida, vaan sieltä käydään poimimassa luetteloitavat tietueet
omaan tietokantaan. Samalla tekniset laajennukset tulevat mahdollistamaan entistä nopeamman luetteloinnin myös
muista yhteistietokannoista.
Paras puoli uudessa järjestelmässä on ajantasaisuus. Kun tietue on tallennettu tietokantaan, on se heti
asiakkaiden käytettävissä. TKK:lle tulee myös venäjänkielistä materiaalia. Kyrilliikkaa ei kuitenkaan tässä versiossa
ole vielä saatu käyttöön.
Voyager-järjestelmä ei ole vielä valmis – hiomista tarvitaan edelleen”.
Myöskin järjestelmän eri puolien oppiminen vie aikansa – noin vuoden, todettiin Tukholman yliopiston kirjastossa.
Samaa mieltä on Mirja Lampola. Hänestä tosin vieläkin tuntuu, että uusia käyttömahdollisuuksia on löydettävissä,
kun niitä oikein osaa etsiä.
|