TietäNet
 
Pääkirjoitus
Artikkelit
Tiedotuksia
Palaute
Tilaus
Arkisto
Toimitustiedot
Etusivulle
1 / 2002



Mobiilipalvelu

eli kirjasto teekkarin taskussa


Irma Pasanen


Kirjaston tekstiviestipohjainen mobiilipalvelu on lähtenyt käyntiin hyvin. Reilun neljän kuukauden aikana kirjaston mobiilipalveluun on liittynyt jo yli 500 kirjaston käyttäjää. Palvelu otettiin käyttöön marraskuun puolivälissä 2001 ja uusia käyttäjiä rekisteröityy yhä päivittäin, keskimäärin 20-40 kpl viikossa.

Kirjasto teekkarin taskussa -palvelu on toteutettu Portalify Oy:n Liblet-ohjelmiston avulla ja tällä hetkellä mukana ovat seuraavat tekstiviestipohjaiset palvelut:
1. Eräpäivämuistutus muutaman päivän sisällä erääntyvistä lainoista.
2. Lainojen uusinta. Voidaan lähettää vastausviestinä eräpäivämuistutukseen.
3. Saapumisilmoitukset varatusta aineistosta.
4. Omien lainojen katselu.
5. Yksittäisten teosten saatavuus kirjastossa (onko aineisto hyllyssä).
6. Kysely kirjastolle.
7. Sakkojen maksu.
8. Ilmoituspalvelu tiedon seurantaan (viikoittainen Science Online –lehden sisällysluettelo, kampuksella on lukuoikeus ao. lehteen).

Rekisteröityneet käyttäjät saavat ilman eri komentoa eräpäivämuistutukset kännykkäänsä, kun taas muut mobiilipalvelut edellyttävät asiakkaan ”tilausta” tai pyyntöä aktivoida ao. palvelu. Suurin osa käyttäjistä on ottanut käyttöönsä vain tämän oletusarvona annetun palvelun. Tähän mennessä noin neljännes (25%) eräpäivämuistutuksista johtaa siihen, että lainat uusitaan kännykkää käyttäen.

Mobiilipalveluun rekisteröidytään lähettämällä oman lainaajakortin numeron ja sukunimen sisältämä tekstiviesti Liblet-palvelun lyhytnumeroon 16579. Järjestelmä tarkastaa tiedot kirjastojärjestelmästä ja tallentaa käyttäjän tiedot. Rekisteröinti on oikeastaan liittymäkohtainen. Tämä lisää palvelun joustavuutta silloin, kun käyttäjät vaihtavat liittymiään suhteellisen usein ja ns. prepaid –liittymät ovat yleistymässä. Uusi rekisteröintiviesti poistaa edellisen rekisteröinnin automaattisesti. Asiakkaalle palvelun käyttö maksaa koekäyttöjakson ajan (13.11.2001-31.05.2002) tekstiviestin hinta / pyyntö. Asiakas maksaa vain itse lähettämistään viesteistä. Palvelu toimii Soneran, Radiolinjan ja Telian liittymissä.

Mobiilipalvelun käyttäjät voivat katsoa ja uusia omia lainojaan Voyager-kirjastojärjestelmässä. Liblet-ohjelmisto hakee öisin järjestelmästä erääntyviä lainoja ja saapumisilmoituksia koskevat tiedot ja lähettää ne seuraavana aamuna käyttäjien kännykkään tekstiviestinä. Huomiopalvelu, jossa heti lehden ilmestyttyä verkkoon asiakkaalle toimitetaan tekstiviestinä lehden sisällysluettelo, on puolestaan osoitus Liblet-ohjelmiston mahdollisuuksista kääntää lähes minkä tahansa Web-pohjaisen verkkosivun sisältö tekstiviestiksi.

Lähtevien eräpäivämuistutusten määrä suhteessa kaikkiin rekisteröityneisiin käyttäjiin vaihtelee viikoittain. Maaliskuussa 2002 kirjasto lähetti noin 0,4 viestiä per rekisteröity käyttäjä. Kaikkiaan rekisteröintiviestejä oli maaliskuun puoliväliin mennessä lähetetty 612 kpl, ja varsinaisia rekisteröinnin poistavia viestejä vastaavana aikana lähetetty 8 kpl. Uudesta liittymästä tapahtuva uudelleen rekisteröinti (joka korvaa edellisen) näyttäisi siis olevan yleistä.

Kirjaston kannalta palvelun käyttöönotto on ollut vaivatonta, ja se on saanut opiskelijoilta vain hyvää palautetta. Tulevaisuudessa tarkoitus on ottaa käyttöön myös kehittyneempiä, esim. WAP- ja GPRS-tekniikan avulla toteutettuja palveluja. Tällöin esimerkiksi laajemmat tiedonhaut olisi mahdollista toteuttaa. Myös Coinlet, Portalifyn kehittämä ohjelmisto kertamaksuun perustuvan tiedonhaun toteutukseen, on kiinnostava kirjaston kannalta. Asiakas voi ostaa hakuaikaa lähettämällä tekstiviestin annettuun numeroon ja haun kustannukset maksetaan puhelinlaskun yhteydessä.


Kuva 1. Tekstiviesti, joka muistuttaa käyttäjää lähestyvästä eräpäivästä. Vastausviesti lähettäjälle ”tkkuusi” uusii lainan. Uusimisen jälkeen ohjelma lähettää varmistuksen käyttäjälle antamalla uuden eräpäivän.





Kuva 2. Liblet rakenne pääpiirteittäin.