1 / 2002
Mobiilipalvelu
eli kirjasto teekkarin taskussa
Irma Pasanen
Kirjaston tekstiviestipohjainen mobiilipalvelu on lähtenyt käyntiin hyvin. Reilun neljän kuukauden aikana
kirjaston mobiilipalveluun on liittynyt jo yli 500 kirjaston käyttäjää. Palvelu otettiin käyttöön marraskuun
puolivälissä 2001 ja uusia käyttäjiä rekisteröityy yhä päivittäin, keskimäärin 20-40 kpl viikossa.
Kirjasto teekkarin taskussa -palvelu on toteutettu Portalify Oy:n Liblet-ohjelmiston avulla ja tällä hetkellä
mukana ovat seuraavat tekstiviestipohjaiset palvelut:
1. Eräpäivämuistutus muutaman päivän sisällä erääntyvistä lainoista.
2. Lainojen uusinta. Voidaan lähettää vastausviestinä eräpäivämuistutukseen.
3. Saapumisilmoitukset varatusta aineistosta.
4. Omien lainojen katselu.
5. Yksittäisten teosten saatavuus kirjastossa (onko aineisto hyllyssä).
6. Kysely kirjastolle.
7. Sakkojen maksu.
8. Ilmoituspalvelu tiedon seurantaan (viikoittainen Science Online –lehden sisällysluettelo, kampuksella on
lukuoikeus ao. lehteen).
Rekisteröityneet käyttäjät saavat ilman eri komentoa eräpäivämuistutukset kännykkäänsä, kun taas muut
mobiilipalvelut edellyttävät asiakkaan ”tilausta” tai pyyntöä aktivoida ao. palvelu. Suurin osa käyttäjistä on
ottanut käyttöönsä vain tämän oletusarvona annetun palvelun. Tähän mennessä noin neljännes (25%)
eräpäivämuistutuksista johtaa siihen, että lainat uusitaan kännykkää käyttäen.
Mobiilipalveluun rekisteröidytään lähettämällä oman lainaajakortin numeron ja sukunimen sisältämä tekstiviesti
Liblet-palvelun lyhytnumeroon 16579. Järjestelmä tarkastaa tiedot kirjastojärjestelmästä ja tallentaa käyttäjän
tiedot. Rekisteröinti on oikeastaan liittymäkohtainen. Tämä lisää palvelun joustavuutta silloin, kun käyttäjät
vaihtavat liittymiään suhteellisen usein ja ns. prepaid –liittymät ovat yleistymässä. Uusi rekisteröintiviesti
poistaa edellisen rekisteröinnin automaattisesti. Asiakkaalle palvelun käyttö maksaa koekäyttöjakson ajan
(13.11.2001-31.05.2002) tekstiviestin hinta / pyyntö. Asiakas maksaa vain itse lähettämistään viesteistä.
Palvelu toimii Soneran, Radiolinjan ja Telian liittymissä.
Mobiilipalvelun käyttäjät voivat katsoa ja uusia omia lainojaan Voyager-kirjastojärjestelmässä. Liblet-ohjelmisto
hakee öisin järjestelmästä erääntyviä lainoja ja saapumisilmoituksia koskevat tiedot ja lähettää ne seuraavana
aamuna käyttäjien kännykkään tekstiviestinä. Huomiopalvelu, jossa heti lehden ilmestyttyä verkkoon asiakkaalle
toimitetaan tekstiviestinä lehden sisällysluettelo, on puolestaan osoitus Liblet-ohjelmiston mahdollisuuksista
kääntää lähes minkä tahansa Web-pohjaisen verkkosivun sisältö tekstiviestiksi.
Lähtevien eräpäivämuistutusten määrä suhteessa kaikkiin rekisteröityneisiin käyttäjiin vaihtelee viikoittain.
Maaliskuussa 2002 kirjasto lähetti noin 0,4 viestiä per rekisteröity käyttäjä. Kaikkiaan rekisteröintiviestejä
oli maaliskuun puoliväliin mennessä lähetetty 612 kpl, ja varsinaisia rekisteröinnin poistavia viestejä
vastaavana aikana lähetetty 8 kpl. Uudesta liittymästä tapahtuva uudelleen rekisteröinti (joka korvaa edellisen)
näyttäisi siis olevan yleistä.
Kirjaston kannalta palvelun käyttöönotto on ollut vaivatonta, ja se on saanut opiskelijoilta vain hyvää palautetta.
Tulevaisuudessa tarkoitus on ottaa käyttöön myös kehittyneempiä, esim. WAP- ja GPRS-tekniikan avulla toteutettuja
palveluja. Tällöin esimerkiksi laajemmat tiedonhaut olisi mahdollista toteuttaa. Myös Coinlet, Portalifyn kehittämä
ohjelmisto kertamaksuun perustuvan tiedonhaun toteutukseen, on kiinnostava kirjaston kannalta. Asiakas voi ostaa
hakuaikaa lähettämällä tekstiviestin annettuun numeroon ja haun kustannukset maksetaan puhelinlaskun yhteydessä.
Kuva 1. Tekstiviesti, joka muistuttaa käyttäjää lähestyvästä eräpäivästä. Vastausviesti lähettäjälle ”tkkuusi”
uusii lainan. Uusimisen jälkeen ohjelma lähettää varmistuksen käyttäjälle antamalla uuden eräpäivän.
Kuva 2. Liblet rakenne pääpiirteittäin.
|