1 / 2003
Voyager-kirjastojärjestelmän käyttöönotto kuuden osastokirjaston kokemana
Marjo Pokkinen
Opinnäytetyössäni tarkastelin Voyager-kirjastojärjestelmän käyttöönottoprojektin onnistumista Teknillisen
korkeakoulun kuuden osastokirjaston näkökulmasta 13.4.2000 – 15.10.2001 välisenä aikana. Tutkimuksen tarkoituksena
oli selvittää, kuinka Teknillisen korkeakoulun kuusi osastokirjastoa selviytyivät uuden Voyager-kirjastojärjestelmän
käyttöönotosta. Kohteiksi valitsin ne osastokirjastot, jotka olivat siirtymässä VTLS-kirjastojärjestelmästä
Voyageriin, ja siten niillä oli jo kokemusta atk-lainauksesta. Voyager-kirjastojärjestelmän käyttöönottotutkimuksen
toteutin TKK:n kuudessa osastokirjastossa kevään 2002 aikana. Käyttöönottoon liittyvän osastokirjastoille suunnatun
kyselyn tein 21.1. – 1.2.2002 välisenä aikana.
Tutkimuskysymyksissä keskityttiin kolmeen osa-alueeseen kyselyyn vastanneiden työntekijöiden kokemana: 1. uuden
kirjastojärjestelmän vaikutus omaan työhön, 2. kirjastojärjestelmästä annettu koulutus sekä 3. kirjastojärjestelmän
vaikutus kirjaston eri palveluissa.
Työtehtävät
Kyselylomakkeessa työtehtäviin liittyvillä kysymyksillä haluttiin selvittää, miten työntekijät olivat kokeneet
uuden kirjastojärjestelmän käyttöönoton omien työtehtävien kannalta, millaisena uusi järjestelmä oli koettu
verrattuna vanhaan sekä sitä, millaisia ongelmia siirtymisessä oli ollut ja miten nämä ongelmat oli ratkaistu.
Varsinainen siirtymävaihe tuntui aiheuttavan työntekijöiden mielestä paljon lisätyötä. Käyttöönoton alkuvaiheessa,
kun kaikki oli vielä uutta, järjestelmä tuntui työntekijöiden mielestä työteliäältä ja hankalalta. He joutuivat
opettelemaan paljon uusia asioita, minkä eteen jouduttiin tekemään kovasti työtä ja näkemään vaivaa.
”Kaikkien oppaiden, esitteiden, nettisivujen päivittäminen uutta järjestelmää vastaavaksi on vienyt aikaa”.
Kun järjestelmän käyttöönotossa on päästy vauhtiin, työntekijät kokevat uuden järjestelmän tuoneen tullessaan
työtehtäviä helpottavia asioita. ”Asiakkaiden opastaminen omatoimisiksi (uusimiset ja varaukset netin kautta)
on aluksi vienyt aikaa, mutta tulevaisuudessa varmaan vähentää näitä rutiineja henkilökunnalta”.
Työntekijät ovat kokeneet, että uusi järjestelmä on entiseen verrattuna asiakasystävällisempi ja toiminnoiltaan
monipuolisempi. ”Tiedonhaku on helpompaa Voyagerissa, hakutyyppejä enemmän, voit rajata hakuja julkaisuvuoden,
kielen ja julkaisumaan mukaan tai käyttää pikarajausta”.
Uuden järjestelmän heikkoudet ovat työntekijöiden mukaan liittyneet ensisijaisesti TEEMU-tietokannan WebOpac
näyttöluetteloon sekä lainausjärjestelmään. ”TEEMU:ssa ei näy kirjojen id:tä. Näiden näkyminen helpottaisi
hakuja, varsinkin kun suosituimmista kirjoista on monia eri painoksia. Näin joutuu käymään yksitellen läpi
jokaisen kirjan. Se kestää liian kauan”. ”Koska asiakkaat voivat itse tehdä varauksia, syntyy tilanteita, joissa
noutopaikka ei vastaa kokoelmaa ja tästä syntyy lisätyötä”.
Siirtyminen VTLS-järjestelmästä Voyageriin on työntekijöiden mukaan aiheuttanut sekaannusta. ”Raportit menivät
samaan ryhmään kuin konferenssijulkaisut (ryhmä 71). Jouduttiin muuttamaan satojen raporttien sijaintitietoja
yksitellen”. ”Kokoelmissa sekaannuksia laina-ajoissa”.
Esiin tulleisiin ongelmiin työntekijät ovat saaneet apua sekä pääkirjastosta että muista osastokirjastoista.
”Jos ongelmia on esiintynyt, olen ottanut yhteyttä pääkirjastoon ja siellä asiaa hoitavaan henkilöön ja saanut
apua sieltä. Olen ollut yhteydessä myös johonkin toiseen osastokirjastoon ja kysellyt, ovatko he huomanneet
tällaisen jutun ja onko se heillä mahdollisesti jo hoidettu”.
Koulutus
Koulutukseen liittyvillä kysymyksillä haluttiin selvittää sitä, miten pääkirjaston järjestämä koulutus pää- ja
osastokirjastojen henkilökunnalle on vastannut osastokirjastojen henkilökunnan tarpeita. Lisäksi haluttiin tietää,
kuinka koulutus on onnistunut, olivatko jaetut oppaat olleet riittäviä, mitä työntekijät olivat oppineet
koulutuksen ulkopuolelta ja tunsivatko he tarvetta saada lisäkoulutusta.
Työntekijöiden mielestä koulutuksesta saaduilla ohjeilla ja neuvoilla on päässyt alkuun, jonka jälkeen omalla
aktiivisuudella on ollut suuri merkitys.
Tiedonhaku
”Koulutus auttoi alkuun, mutta käytännössä hakuja tekemällä on oppinut enemmän”.
Lainaus
”Koulutus antoi hyvät valmiudet lainauksen aloittamiseen ja koulutuksessa saadusta Voyager-lainausoppaasta löytyi
ohjeet, jos lainauksessa oli ongelmia”.
Luettelointi
”Toinen kurssi, joka räätälöitiin nimenomaan osastokirjastojen luettelointitarpeita silmälläpitäen, oli hyvä ja
keskittyi meille tärkeisiin asioihin”.
Työntekijät eivät olleet tyytyväisiä koulutuksen laatuun eivätkä määrään. Tiedonhakuun olisi haluttu enemmän
koulutusta. Lisäksi työntekijät toivoivat järjestettävän kertauskursseja. ”Koulutus oli muilta osin riittävä,
hakukoulutuksessa olisi saanut olla enemmän opettajien kanssa yhdessä tehtyjä harjoituksia”. ”Luettelointi- ja
lainauskoulutus olivat periaatteessa riittävät – kertauskurssin voisi pitää siinä mielessä, että järjestelmää
käytettyään ihmiset voisivat kertoa toisilleen itse kantapään kautta oppimiaan ”knoppeja”.
Työntekijöiden mielestä koulutus oli onnistunut lainaus- ja luettelointikoulutusten osalta, mutta tiedonhaun
koulutuksessa oli ollut toivomisen varaa. Koulutuksen onnistumiseen olivat vaikuttaneet tekniset ongelmat sekä
kouluttajien järjestelmän tuntemus. ”Lainaus ja luettelointikoulutus onnistui mielestäni hyvin”. ”Kouluttajilla
oli itsellään vain vähän tietoa järjestelmästä. Yhteydet pätkivät koulutuksen aikana ja osa tehtävistä jäi
tekemättä. Jäi epävarma tunne omasta osaamisesta, joka jatkui kesälomankin yli”.
Työntekijöiden mielestä oppaat ja ohjeet olivat olleet riittävät normaaleissa arkipäivän tilanteissa, mutta
ohjeiden esitystapaan olisi kaivattu selkeyttä. ”Luettelointiopas oli hyvä, keittokirjareseptimäinen”.
Työntekijöiden mukaan koulutuksen ulkopuolelta oltiin opittu joitakin asioita, mutta kukaan ei kuitenkaan ollut
yksilöinyt mitään tiettyä asiaa. ”Hakuun ja lainaukseen liittyviä asioita paljonkin (vaikea yksilöidä mitään
erityistä, mutta ahaa-elämyksiä on tullut silloin tällöin)”.
Työntekijät tunsivat tarvetta saada lisäkoulutusta luetteloinnissa. ”Kyllä, luettelointiin liittyvää”.
Vaikutukset palveluun
Palveluun liittyvillä kysymyksillä haluttiin selvittää, miten uusi kirjastojärjestelmä on vaikuttanut kirjaston
eri palveluihin, sekä sitä, miten asiakkaat ovat suhtautuneet uuteen järjestelmään.
Asiakaspalveluun
Työntekijät kokevat, että asiakkaista on tullut uuden järjestelmän myötä itsenäisiä kirjastojärjestelmän käyttäjiä.
He palvelevat osittain itse itseään. Uudet sähköiset mahdollisuudet ovat tehostaneet asiakaspalvelua. ”Asiakas
saa sähköpostitse tiedon saapuneesta varauksesta ja heti eräpäivän jälkeen tiedon erääntyneistä lainoista. Voit
kertoa asiakkaalle, että hän voi itse uusia lainansa ja varata kirjan TEEMU-järjestelmän kautta omalta koneeltaan”.
Tiedonhakuun
Työntekijöiden mukaan tiedonhausta on tullut käyttäjäystävällisempi ja samalla hakumahdollisuudet ovat
monipuolistuneet. ”Teemussa selkeät ohjeet eri hakytyypeille - valikossa hakutyyppejä enemmän, pystyt myös
rajaamaan hakusi tarkemmin. Voit myös nopeasti tarkistaa muista Voyager-järjestelmän kirjastoista etsimäsi
julkaisun. Voit kertoa asiakkaalle, että hän voi itse suorittaa hakuja omalta koneeltaan TEEMU- järjestelmän kautta”.
Lainauspalveluun
Työntekijät ovat kokeneet uuden järjestelmän myötä lainauspalvelun tehostuneen. ”Sähköpostin käyttö varauksissa
ja karhuissa nopeuttaa toimintaa”.
Muuhun
Uudessa järjestelmässä asiakkaat voivat tehdä varauksia itse. Mikäli varauksia ei ole tehty oikein, se on
aiheuttanut työntekijöille lisätyötä. ”Varausten tekemisessä Voyagerissa on joitakin ohjelmavirheitä”.
Työntekijöiden mukaan asiakkaat ovat ottaneet uuden järjestelmän myönteisesti vastaan. Eniten on esitetty
sakkoihin, varauksiin ja uusimisiin liittyviä kysymyksiä. ”Varsinkin sakkomaksujen muutos on ollut asiakkaille
yllätys”. ”Uuden järjestelmän itsepalvelumuodot ovat asiakkaat ottaneet innostuneesti vastaan".
Muuta käyttöönotosta
Toiseksi viimeisellä kysymyksellä haluttiin selvittää, miten osastokirjastoissa siirtyminen uuteen järjestelmään
kokonaisuudessaan oli onnistunut, ja viimeisellä kysymyksellä haluttiin antaa vastaajille vielä mahdollisuus tuoda
esiin omia ajatuksiaan käyttöönotosta.
Arvioi kouluarvosanalla 4-10, miten kokonaisuudessaan siirtyminen uuteen kirjastojärjestelmään on onnistunut
kirjastossasi?
Keskiarvoksi käyttöönoton onnistumiselle saatiin 8,4.
Kuva 1. Käyttöönoton onnistumiselle annetut arvosanat osastokirjastoissa.
Viimeisessä avokysymyksessä tuli esiin työntekijöitä askarruttanut ohjelmissa käytettävän tekstin koko, johon ei
itse voi vaikuttaa. ”Voyagerin teksti suuremmaksi (sitä voi tuskin lukea, eikä voi itse suurentaa)”.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että käyttöönotto oli osastokirjastojen työntekijöiden mielestä
onnistunut hyvin. Onnistunut tietojärjestelmän käyttöönotto vaatii työntekijöiden omaa aktiivisuutta ja myönteistä
suhtautumista uusiin asioihin.
Lähde: Pokkinen, Marjo. 2002. Voyager-kirjastojärjestelmän käyttöönotto TKK:n kuudessa osastokirjastossa.
Opinnäytetyö. Turku. Turun ammattikorkeakoulu.
|