TietäNet
 
Pääkirjoitus
Artikkelit
Tiedotuksia
Palaute
Tilaus
Arkisto
Toimitustiedot
Etusivulle
2 / 2003


Kirjaston mobiilipalvelu uudistui

 

Risto Maijala

 


Kirjaston mobiilipalvelu on osoittautunut menestykseksi. Rekisteröityneistä asiakkaita on tällä hetkellä lähes 2000 ja määrä kasvaa jatkuvasti. Erityisesti eräpäivämuistutus, joka saapuu tekstiviestinä pari päivää ennen eräpäivää, on saanut kirjaston asiakkailta runsaasti kiitosta. Myös kirjojen uusiminen tapahtuu tekstiviestinä kätevästi. Mobiilipalvelua haluttiin kuitenkin laajentaa edelleen kirjahakuun ja varausten tekoon. Tämän toteuttaminen tekstiviestipalveluna osoittautui melko kömpelöksi, joten koekäyttöön avattiin syyskuussa uusi wap-palvelu. Wap-palvelun avulla asiakkaat voivat kirjojen haun ja varaamisen lisäksi selata ja uusia omia lainojaan.

Aineistohaku kirjaston wap-palvelussa.

Wap-palvelun käyttöön tarvitaan puhelin, jossa on wap-selain ja tarvittavat wap-asetukset. Lähes kaikissa uusissa puhelimessa selain on jo olemassa ja asetusten tilaus puhelimeen käy helposti puhelinoperaattoreiden internet-sivujen kautta. Wap-sivujen käyttö on samansuuntaista kuin www-sivujen käyttö, seurataan linkkejä ja täytetään hakulomakkeita. Käyttö on helppoa ja sen oppii nopeasti.

Palvelun käyttö on normaalin wap-käytön hintaista eli asiakas maksaa käytetystä yhteysajasta (GSM) tai siirretystä datamäärästä (GPRS) operaattorin datasiirto- tai data-puhelumaksun verran. Erillistä palvelumaksua ei veloiteta.

Wap-palvelun avaamisen yhteydessä myös tekstiviestipalveluita uudistettiin. Uudistusten taustalla on asiakkaiden keskuudessa viime vuodenvaihteessa tehty kysely, jossa kerättiin palautetta olemassa olevista palveluista ja kyseltiin kiinnostusta mahdollisiin uusiin palveluihin. Palautteen ja käyttötilastojen perusteella tekstiviestipalveluista poistettiin palvelut, joiden käyttö osoittautui vähäiseksi. Tällaisia olivat mm. yölainavarausten teko ja kyselyn lähettäminen kirjastolle. Näiden käyttö mobiilipalvelun kautta koettiin ainakin toistaiseksi vähemmän tärkeäksi. Tekstiviestipalvelujen hinnoittelu pidettiin entisellään, eli asiakas maksaa vain itse lähettämistään viesteistä.

Asiakaspalautteen perusteella mobiilipalvelun ohjeistusta on parannettiin. Kirjaston kotisivujen ohjeistus on kokonaan uudelleen kirjoitettu, pyrkimyksenä oli saada mahdollisimman selkeät ja täydelliset ohjeet: http://lib.hut.fi/Neuvonta/Oppaat/mobiiliohjeet.html. Myös pdf-muotoinen ohje on ladattavissa sivujen kautta. Asiakkaille jaetaan kirjastossa lisäksi muistin virkistykseksi tarroja, joista yleisimmin käytetyt tekstiviestikomennot ja lyhytvalintanumero 16579 löytyvät helposti.