2 / 2004
Ennen.
Elämää remontin jälkeen
Saija Nieminen
Kesällä 2004 lainaustoimisto verhottiin muoveihin. Muovien takana remontti
alkoi elää omaa elämäänsä. Iloisten remonttimiesten äänet, Kotkan ruusu ja
muut suomalaiset ikivihreät laulut säestivät pauketta ja sahaamista.
Lainaustoimisto muutti tilapäiseen paikkaan asiakasmikrojen läheisyyteen.
Samalla saimme esimakua tulevasta palvelumuutoksesta. |
|
Lomien jälkeen meitä odotti uudet työpisteet. Näkymä oli tuttu, mutta kuitenkin
vieras. Tähän asti olimme nähneet suunnitelman vain paperilla. Vanha
”hevosenkenkämme”oli nyt kahdessa osassa muodostaen kuitenkin tutun kaaren.
Asiakkaat ja virkailijat ovat nyt saman kaaren sisällä. Olemme asiakkaita paljon
lähempänä kuin ennen.
Palvelualueella, kuten me nimitämme sitä nykyisin, työskentelee kaksi virkailjaa omissa pisteissään.
Varapäivystäjä päivystää joko takahuoneessa tai omassa työhuoneessaan ja on tarvittaessa käytettävissä.
Palvelupisteiden tarkoitus on ohjata asiakkaita selkeämmin virkailijan luo sekä luoda selkeä yhden
luukun periaate. Alussa asiakkaiden oli vaikea mieltää palvelualueen muutokset. Asiakkaille varattua
tilaa ei uskallettu käyttää, mikroista puhumattakaan. Jos joku uskaltautui mikroille, muut asiakkaat
pitivät häntä virkailijana ja kysyivät neuvoja.
Omat työpisteet selkeyttävät myös virkailijan työtä. Työpisteissä on omat kärryt, joihin laitetaan
palautettu materiaali ja kaikki lisätoimenpiteitä vaativat työt. Päivystysajan loputtua kukin
virkailija tyhjentää omat kärrynsä ja hoitaa keskeneräiset työt loppuun. Näin vältymme turhilta
sekaannuksilta. Palvelupisteiden kehittämistä jatketaan edelleen.
|
|
|
|
|
|
Säädettävät työtasot. |
Ergonomiaan kiinnitettiin myös huomiota suunnitteluvaiheessa. Jokaisella virkailijalla oli
mahdollisuus käydä testaamassa mallikappaleiden avulla työpisteiden ergonomiaa. Säädettävät työtasot
mahdollistavat työasentojen muutoksen vaikka keskellä palvelutilannetta. Alussa pöytien korkeuden
säätäminen aiheutti koomisiakin tilanteita. Asiakkaat eivät olleet tottuneet siihen, että pöytä
saattoi liikkua kesken palvelutilanteen. Turvallisuustekijät on kuitenkin huomioitu niin, ettei
kukaan voi vahingossa jättää sormia pöytien väliin.
|
Asiakkaille
varatut työasemat "hevosenkengässä". |
|
|
|
|
|
|
|
Kaikkihan ei kuitenkaan voi olla täydellistä. Palvelupisteiden pöytäpinta-ala on osoittautunut liian
pieneksi sekä pöydän materiaali on huokoista, joten siihen jää helposti jälkiä. Kulkuaukko
virkailijoiden tilaan olisi voinut olla hieman pienempi, ja näin saatu lisätyksi
työskentelypinta-alaa. Asiakkaiden itsepalvelualueen kulkuaukot taasen olisivat voineet olla hieman
suuremmat. Tila mielletään helposti edelleen virkailijoiden tilaksi.
Palvelualueen muutoksista on kuitenkin jäänyt positiivinen olo. Muutokset ovat olleet tarpeellisia
ja ajan henkeen sopivia. Ne omalta osaltaan mahdollistavat entistä paremmat edellytykset asiakkaan
kohtaamiseen ja hyvän asiakaskontaktin luomiseen.
|