|
2 / 2006
Kirjasto mukana kehittämässä kansainvälistä yliopisto-opetusta
Irma Pasanen
Suomen yliopistot siirtyivät uuteen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen 1.8.2005. Tutkintorakenteen uudistaminen on osa ns.
Bolognan prosessia, jonka tavoitteena on luoda kansainvälisesti kilpailukykyinen eurooppalainen korkeakoulutusalue vuoteen 2010
mennessä. Päämääränä on lisätä opiskelijoiden liikkuvuutta ja työllistymistä sekä parantaa tutkintojen läpinäkyvyyttä ja
vertailtavuutta.
Keväällä 2005 TKK:n koulutuskeskus Dipoli tarjosi TKK:n kirjastolle mahdollisuuden osallistua kansainväliseen opetuksen
kehittämiseen liittyvään projektiin REVE (REal Virtual Erasmus), joka on EU:n eLearning-ohjelman rahoittama hanke. Kyse oli
kirjaston järjestämästä kurssista “Tieteellisen tiedon haku”, joka perehdyttää tekniikan opiskelijat tärkeimpiin tekniikan alan
tiedonlähteisiin ja tiedonhakuun sekä antaa valmiuksia tiedonlähteiden luotettavuuden arviointiin. Myös englanninkielisenä
verkkokurssina se soveltui hyvin yhdeksi REVE-projektin kurssiksi.
REVE hankkeen tavoitteena on edistää virtuaaliliikkuvuuden mahdollisuuksia. Tällaisia mahdollisuuksia ovat
- nykyisten Erasmus vaihto-ohjelmien täydentäminen tarjoamalla enemmän mahdollisuuksia
suorittaa kotiyliopiston kursseja etäopiskeluna osana vaihtoa
- kansainvälisen opettajien ja opiskelijoiden yhteistyöhön perustuvan eOppimisen sulauttaminen osaksi yliopisto-opintojen
valtavirtaa. Tässä tavoitteena ovat mm. opintojen siirtokelpoisuus, skaalattavuus ja pysyvyys: yhteiset ohjelmat ja kurssit,
sekä yhteiset oppimista edistävät toiminnot
- tarvittavan teknisten, pedagogisten ja organisatoristen palvelujen kehittäminen
REVE-projektin yhteydessä on tarkasteltu olemassa olevien verkkokurssien ominaisuuksia tarvittavien tukipalvelujen kehittämiseksi.
Samalla on analysoitu toimintamalleja ja mallinnettu niitä. Mallissa yliopistot jaettiin kurssien suhteen kuluttaja- ja
tuottajayliopistoihin ja näiden välille identifioitiin viisi erilaista skenaariota verkkokurssien kansainvälisessä yhteistyössä:
1. Kurssin etäkäyttö (Remote access)
2. Kurssin lisensointi (Franchising)
3. Kurssin koordinoitu yhteenliittymä (Coordinated federation)
4. Yhteinen kurssitarjonta (Joint course offering)
5. Kurssin mukauttaminen (Course adaptation).
Kuva 1. Kurssin aloitussivu Arenberg kirjastossa Belgiassa.
REVE-projektissa TKK:n kirjaston “Tieteellisen tiedon haku”-kurssi mukautettiin Arenberg kirjastossa Belgiassa. Arenberg kirjasto
on Leuvenin katolisen yliopiston luonnontieteiden ja tekniikan kampuksen kirjasto. Ennen kurssin tarjoamista opiskelijoille
Arenbergin kirjaston edustajat vierailivat Otaniemessä, jolloin kurssin käytännön järjestelyistä sovittiin yhdessä TKK:n kirjaston
opettajatiimin kanssa. Kurssi mukautettiin Leuvenin katolisen yliopiston tarpeisiin siten, että Arenberg kirjasto laati kurssia
koskevan verkkosivun, johon linkitettiin kurssin englanninkielinen sivusto TKK:n palvelimella ja täydentävä materiaali (kuva 1).
Täydentävä materiaali sisälsi tietoa yliopistossa kampuskäytössä olevasta e-aineistosta. Belgiassa opiskelijat ilmoittautuivat
kurssille paikallisesti Leuvenin katolisen yliopiston käytänteiden mukaisesti eikä TKK:lla ollut yhteyttä opiskelijoihin, joille
suunnatusta kaikesta informaatiosta vastasi Arenberg kirjasto. Se myös vastasi omien käytänteidensä mukaisesti kurssin
opiskelijoiden opintosuorituksen arvioinnista ja rekisteröinnistä.
Selvittääkseen TKK:n opiskelijoiden mielipiteitä kirjaston mahdollisuuksista tukea vaihto-opiskelua kirjasto järjesti kyselyn
vuoden 2005 aikana vaihdossa olleille TKK:n opiskelijoille. Vaihto-opiskelijoina olleiden mielipiteet siitä, kuinka halukkaita he
olisivat vaihdon aikana etäopiskelemaan myös kotiyliopistossaan, jakaantuivat mielenkiintoisella tavalla. Opinnoissaan pidemmälle
ehtineet, maisterivaiheen opintoja suorittavat opiskelijat olivat merkittävästi enemmän kiinnostuneita suorittamaan kotiyliopiston
tarjoamia yleiskursseja (kuten ”Tieteellisen tiedon haku”) vaihdon aikana kuin kandidaattivaiheen opiskelijat.
|
Kuva 2. Vaihto-opiskelijoina olleiden Teknillisen
korkeakoulun opiskelijoiden kiinnostus suorittaa kotiyliopiston
kursseja etäopiskeluna vaihtovuoden aikana. |
|
Suomessa uuteen tutkintorakenteeseen siirryttiin kertaheitolla. Belgiassa asiassa edetään toisin, ja esimerkiksi Leuvenin katolinen
yliopisto on siirtymässä uuteen tutkintorakenteeseen vähitellen vuoteen 2010 mennessä. Belgiassa kandidaatintutkinto on mahdollista
suorittaa joko ammatillisesti tai tieteellisesti suuntautuneena, jolloin ammatillinen suunta tarjoaa väylän työelämään ja
tieteellinen kohti maisterivaihetta. Tieteellisen suunnan valinneella opiskelijalla on kolme vaihtoehtoa kandidaatintutkinnon
suorittamisen jälkeen: työelämä, maisteriohjelma samalla tutkimusalalla tai toisen aihepiirin maisteriohjelma. Myöhemmin
jatko-opinnoissa on mahdollisuus valita joko täydentävät maisteriopinnot (master-after-master) tai akateemisesti orientoituneet
tohtorintutkintoon johtavat opinnot. Belgiassa diplomityön/gradun laajuus voi vaihdella opintosuunnittain 15 ja 30 opintopisteen
välillä ja opintojen rakenne perustuu vuosikursseihin, kun taas teknillisessä korkeakoulussa uusi kaksiportainen tutkintorakenne
koostuu moduuleista ja diplomityön laajuus on aina 30 opintopistettä. Bolognan prosessi ja harmonisointi ei siten tarkoita
yhdenmukaista yliopisto-opetusta saati yhtenäistä kursseja Euroopan yliopistoissa.
Informaatiolukutaidon opetus on tunnetusti menestyksekästä silloin, kun sillä on selvä yhteys aihepiiriin ja se on mukautettu
paikallisiin olosuhteisiin ja opetusohjelmaan. Pelkkä tekninen mukauttaminen ei riitä. Virtuaaliliikkuvuuden kannalta haasteena
ovat erot opetusohjelmassa, esimerkiksi opinnäytetöiden laajuudessa, jotka vaikeuttavat diplomityövaiheeseen sijoitetun kurssin
mukauttamista paikallisiin olosuhteisiin. REVE-projektin yhteydessä todettiin myös, että eri yliopistojen erilaiset ratkaisut
tietotekniikan sovellusten suhteen saattavat tuottaa ongelmia verkkokurssien vaihdossa.
Vuoden 2006 lopussa päättyvän REVE-projektin tärkein tuotos tulee olemaan Virtuaalisen liikkuvuuden manuaali (Manual on virtual
Mobility http://reve.europace.org/Manual/Manual.htm), joka esittelee opettajille virtuaaliliikkuvuuden mahdollisuuksia.
|