|
2 / 2006
Lento Ouluun lähtee portilta A12
– vierailu Oulun yliopiston kirjastoon
Petteri Kivimäki
Sirkku Känsälä
Saija Nieminen
Herätyskellot ja kännykät herättelivät matkalaiset varhain torstaiaamuna. Lento Ouluun lähti kello 7.00. Unisina ja hieman
kankeina lennon jälkeen suunnistimme Oulun yliopiston kirjastoon.
Etukäteen olimme ilmoittaneet olevamme kiinnostuneita erityisesti kirjaston organisaatiosta ja hallinnosta, asiakaspalautteen
keräämisestä ja käsittelystä sekä kirjojen paikantamispalvelusta. Tässä artikkelissa käsittelemme näitä kolmea aihepiiriä.
|
|
Ystävälliset emäntämme Riitta Hoppania ja Eila Tapio. |
Kirjastossa meitä olivat vastassa kirjastonhoitaja Eila Tapio sekä informaatikko Riitta ppania. Maittavien pullakahvien jälkeen
hallintopäällikkö Pirkko Lindberg kertoi meille Oulun yliopiston kirjaston organisaatiosta ja hallinnosta.Oulun yliopiston kirjasto koostuu Linnanmaalla toimivista Pääkirjastosta, Tiedekirjasto Telluksesta ja Lunasta, humanistisesta
Snellmanian kirjastosta sekä muualla Oulussa toimivista Arkkitehtuurin kirjastosta, Lääketieteellisestä tiedekuntakirjastosta,
Hammaslääketieteen kirjastosta ja Kastellin tutkimuskeskuksen kirjastosta. Lisäksi Kajaanissa toimii Kajaanin yliopistokeskuksen
kirjasto. Kirjastoyksiköitä on kaikkiaan yhdeksän ja niiden vakituisen henkilökunnan määrä on 105, josta noin puolet työskentelee
pääkirjastossa.
Kirjastohoitaja Eila Tapio ja Riitta Hoppania esittelivät meille pääkirjaston organisaatiomallin sekä kertoivat käytännön työstä.
Pääkirjasto on jaettu kolmeen palvelukokonaisuuteen, jotka ovat kokoelmapalvelut, bibliografiset palvelut sekä asiakaspalvelut.
Palvelut muodostuvat 12 toimintakokonaisuudesta:
1. Kokoelmatyö (kokonaisvastuu, valinta, poistot, näyttelyt sitomo, järjestelytyö)
2. Hankinta
3. Varastokokoelmat, monografiat: luettelointi ja kokoelmien hoito
4. Kausijulkaisut: luettelointi, saapumisvalvonta ja kokoelmien hoito
5. Pääkirjaston avokokoelmat ja muut kirjastoyksiköt, monografiat: luettelointi
6. Verkkoaineiston luetteloinnin kokonaisvastuu (koko kirjasto)
7. Luettelointi- ja kausijulkaisutoimintojen kokonaisvastuu (koko kirjasto)
8. Sisällönkuvailu (koulutus ja kehittäminen, koko kirjasto)
9. Lainaus ja käsikirjastopalvelut
(kokonaisvastuu, asiakaspalvelupäivystys ja järjestelytyöt)
10. Kaukopalvelu
11. Tietopalvelu ja tiedonhankinnan opetus
12. WWW-sivujen ja oppaiden sisällöntuotanto
Oulun yliopiston pääkirjaston kokoelmia.
Aluksi oli vähän vaikea hahmottaa, mitä ovat asiantuntijaryhmät, kehittämisryhmät, tiimit ja tallit, mutta vähitellen asia
selkiytyi. Toimintakokonaisuuksien sisällä työskentelee erikokoisia asiantuntijaryhmiä, joihin osallistuu vaihteleva määrä
henkilökuntaa. Esimerkiksi asiakaspalvelupäivystykseen sekä uuden ja lainasta palautuvan aineiston järjestelytöihin osallistuu
koko henkilökunta. Järjestelytehtävistä vastaa kukin hyllytystalli vuorollaan. Palvelujen toiminnasta, kehittämisestä,
suunnittelusta ja työnjohdosta vastaa esimies. Pysyvien asiantuntijaryhmien eli työtiimien lisäksi kirjastossa on määräaikaisia
kehittämisryhmiä. Kirjaston kehityskeskustelu käytäntöön kuuluvat ryhmäkeskustelut, joissa nämä ryhmät käsittelevät tavoitteitaan
yhdessä johtavan kirjastonhoitajan ja palveluiden esimiesten kanssa.
Pääkirjaston yhteydessä toimii koko Oulun yliopiston kirjaston hallintopalvelut, jonka toimintaa meille esitteli hallintopäällikkö
Pirkko Lindberg. Hallintopalvelut vastaa:
- yleishallinnosta
- henkilöstöpalveluista
- talous- ja tilahallinnosta
- kirjaston tietojärjestelmäpalveluista
- julkaisupalveluista
- vahtimestari- ja jäljennepalveluista.
Pääkirjaston ja muiden kirjastoyksiköiden välinen yhteistyö on tiivistä. Pääkirjasto hoitaa ison osan tehtävistä koko kirjaston
osalta kuten esimerkiksi palauttamattomien lainojen laskutuksen. Yhteistyötä tehdään myös aihealuekohtaisissa tiimeissä, joita
on kaikkiaan 9 kappaletta. Tiimeissä on jäseniä kirjaston eri yksiköistä ja niihin osallistuminen on vapaaehtoista. Tiimien
kokoonpanot ja vetäjät valitaan aina 2 vuodeksi kerrallaan.
Asiakaskyselyt
Ylikirjastonhoitaja Päivi Kytömäki esitteli meille Oulun yliopiston asiakaskyselyitä. Oulun yliopiston kirjasto on aktiivisesti
tehnyt erilaisia asiakaskyselyitä. Kirjasto oli mukana palvelujen laatututkimuksessa vuosina 2001 – 2004. Tutkimus tehtiin
yhteistyössä Japanin Tohokun ja Komomutun yliopistokirjastojen sekä Lontoon yliopiston kirjaston kanssa. Tutkimuksessa käytettiin
Servqual-menetelmään pohjautuvaa kyselylomaketta.
Vuonna 2004 Oulun yliopiston kirjasto aloitti myös yhteistyön Tsukuban yliopiston kanssa. Kirjasto on ollut mukana
vaikuttavuustutkimuksessa, jossa selvitetään Oulun yliopiston kirjaston vaikutuksia kirjaston käyttäjiin. Tutkimuksessa tehtiin
erilaisia taustaselvityksiä, joissa mm. haastateltiin vasta aloittaneita ja pitemmällä olevia opiskelijoita. Haastatteluiden
pohjalta kansainvälinen tutkimusryhmä teki erilaisia skenaarioita kirjaston käytöstä. Näiden skenaarioiden pohjalta laadittiin
kyselylomake. Kysely toteutettiin keväällä 2006. Kyselyn tulosten analysointi on vielä kesken.
SmartLibrary
Atk-suunnittelija Tapani Ryhänen esitteli meille SmartLibrary palvelukonseptia, jonka avulla Oulun yliopiston kirjaston
asiakkaiden on mahdollista selata OULA-kokoelmatietokantaa mobiileilla päätelaitteilla. Palvelu tarjoaa karttapohjaisen
opastuksen käyttäjän etsimän kirjan tai kokoelman luokse. Kirjaston kokoelmaluettelosta OULAsta löytyvien kirjojen
sijaintitiedosta on linkki SmartLibrary-palveluun, joka näyttää kyseisen kirjan sijainnin kirjastosta tehdyllä kartalla.
Kirjojen lisäksi myös muiden kohteiden, kuten esimerkiksi tietyn kokoelman tai niin sanottujen maamerkkien, kuten kopiokoneiden
sijainnin hakeminen on mahdollista. Karttapohjainen paikannus kattaa Telluksen, Snellmanian sekä pääkirjaston avokokoelmat.
Kirjaston henkilökunnalla on käytössään web-pohjainen hallintatyökalu, jonka avulla palvelun sisältämien karttojen ylläpito
pystytään hoitamaan varsin vaivattomasti. SmartLibrary on toteutettu osana Oulun yliopiston 3-vuotista Rotuaari-hanketta.
Palvelun ensimmäisen vuonna 2003 valmistuneen version käytöstä saatujen kokemusten perusteella rakennettiin täysin uusi
kirjaston tarpeisiin suunniteltu palvelu, joka otettiin käyttöön keväällä 2004.
Normaalin kirjastovierailun yhteydessä kirjastoa katsoo ulkopuolisen silmin, mutta harvemmin pääsee toisen kirjaston toimintaa
näkemään ikään kuin sisältä päin. Tähän meillä oli kahden päivän aikana mahdollisuus. Kaikki tapaamamme virkailijat kertoivat
avoimesti työstään ja siihen liittyvistä haasteista. Saimmekin paljon kehittämisvinkkejä omaan työhömme ja lisäksi solmittua
tärkeitä yhteistyösuhteita oululaisiin kollegoihimme.
|
|
Vierailijat pääkirjaston edustan pallon luona. |
Perjantai-iltapäivällä vierailun päätyttyä alkoi paluumatka kohti Helsinkiä. Matkan alkuvaiheessa ilmassa oli pientä jännityksen
tuntua, sillä meitä lentokentälle kuljettanut bussi oli myöhässä ja lentomme lähtöaika lähestyi uhkaavasti. Jännitystä ei suinkaan
vähentänyt bussin reitti, joka ei ollut suorin mahdollinen. Ikuisuudelta tuntuneen bussimatkan jälkeen pääsimme kuitenkin
ajoissa lentokentälle. Perille päästyämme saimme todeta lentomme olevan myöhässä.
|