| 2 / 2009
 
 
 Kylässä kotona
  
Riikka Rissanen
Koulutuspäällikkö 
TKK Opetuksen ja opiskelun tuki 
riikka.rissanen@aalto.fi
 
Opetuksen ja opiskelun tuki muutti organisatorisesti osaksi TKK:n kirjastoa vuoden 2008 alusta, toimittuaan sitä ennen lähes kymmenen 
vuotta koulutuskeskus Dipolissa. Taustalla oli tarve saada ’Opetuen’ osaaminen ja työpanos entistä lähemmäksi ja hyödyttämään koko laajuudessaan 
emoyliopiston toimintaa.
  
Silloista uutta organisatorista kotia mietittäessä Kirjasto nousi yhdeksi vaihtoehdoksi, sen edustaessa kampuksella tunnustettua, mielikuvaltaan 
neutraalia sekä opettajien ja opiskelijoiden työtä tukevaa yksikköä. Sellaiseen oli opetuksen kehittämisen ja tuen toiminnan tavoiteltavaa 
kytkeytyä. Vararehtori Kalevi Ekmanin myötävaikutuksella tehdyt tunnustelut asiasta Ari Muhosen kanssa tuottivat toivotun tuloksen ja Opetuki 
teki organisatorisen loikan. Eräs TKK:n professori totesi minulle kuultuaan asiasta että ”Kirjasto on Opetuelle varmaan vähiten väärä paikka”. 
Itse olisin ollut valmis sanomaan saman näin: Opetuki löysi työympäristönsä ja toimintansa kannalta kodin.
 
Nämä kaksi vuotta TKK:n Kirjastossa ovat olleet Opetuen näkökulmasta voimakasta toiminnan vakiinnuttamisen aikaa. Koulutustarjontaa ja muuta 
opetusyhteistyötä tiedekunnissa on lisätty ja laadullisesti viety eteenpäin ja opettajaverkostoa sitäkin kautta vahvistettu merkittävästi. 
Tänä aikana Opetuki on koordinoinut myös Teknillistieteellisen alan opintoprosessien seurantahanketta, jonka tuloksia on hyödynnetty laajalti 
meillä ja muuallakin. Tärkeä virstanpylväs on lisäksi ollut opintopsykologien saaminen TKK:lle. Eikä unohtaa sovi varsinkin kuluneena vuotena 
vilkastunutta julkaisutoimintaamme, muun muassa Opettajan käsikirjan muodossa.
	 
  
Opetuksen ja opiskelun tuen väkeä. 
Samalla olemme tutustuneet kirjaston väkeen ja toimintaan - ja oppineet toisiltamme. Näistä opeista ja havainnoista haluan nostaa tässä muutamia 
esille. Ensinnäkin työilmapiiri on tuntunut täällä hyvin myönteiseltä ja tasavertaiselta. Yhteiseen hiileen puhaltavan työyhteisön tunnelma on 
jotenkin välittynyt meidän ’Innopoli2:n etäsiipeen’ saakka. Suurimman eron pääkirjaston ja Opetuen arkisessa aherruksessa olemme huomanneet 
työskentelyrytmissä. Opetuen ajoittain kiivastahtisessa työnteossa olisi hyvä ottaa oppia kirjaston ‘ei turhia hötkyillä vaan mietitään ja 
tehdään asiat maltilla’-toimintatavasta.
Kirjaston johtoryhmään osallistuminen on tarjonnut oivan mahdollisuuden saada yleiskuvaa ja ajankohtaistietoa toiminnasta, ja samalla tuoda 
tutuksi Opetuen tehtäväkenttää. Myös viime keväinen tutustumiskierros talossa avasi meille konkreettisesti ovia ihmisten ja toimintojen luo, 
jotka eivät talon ulkopuolisille käyttäjille suoraan näy. Aineistohankinta ja kaukolainapalvelu muun muassa tulivat tutuiksi.
 
Talous- ja henkilöstöhallinnollisissa asioissa Pasasen Pekka ja Asikaisen Eeva ovat olleet Opetuen kannalta tärkeät henkilöt. Veikkaan 
heidän myös ajoittain saaneen harmaita hiuksia ihmetellessään toimintakäytäntöjemme erilaisuutta ja yhteensovittamisen haasteita, mutta 
ammattimaisella tyyneydellä he ovat meitä aina opastaneet ja auttaneet. Konkreettista koulutusyhteistyötä puolestaan on tehty mm. Palmgrenin Virpin 
kanssa Diplomityön tekemisen työkalut –kurssilla. Tässä kohtaa haluan mainita luonnollisesti myös Ari Muhosen, jonka alaisuudessa on ollut etuoikeus 
työskennellä nämä kaksi vuotta. Ari on tarjonnut vahvan tuen meidänkin toiminnallemme, antanut itsenäisesti vastata työkentästämme ja luottanut osaamiseemme.
 
 
Seuraavan organisatorisen loikan aika koittanee Aalto–yliopistoksi muuttumisen myötä. Se tarkoittaa uudistuksia kirjaston itsensä kohdalla, samoin 
kuin Opetuenkin. Tätä kirjoittaessani minulla olevan tiedon ja käsityksen valossa opetuksen kehittäminen ja tuki tullaan keskittämään ainakin 
jossain määrin Aalto–tasoiseksi toiminnoksi, jolloin se ei enää olisi TKK:n Kirjaston ja tulevan Aalto–yliopiston kirjaston osana. Toivon lujasti, että 
näinä kahtena vuotena muodostuneet henkilökohtaiset ja toiminnalliset yhteydet säilyvät ja vahvistuvat jatkossakin. Esimerkiksi jonkinlainen viestintärinki 
opetuksen kehittäjien ja tukipalvelujen henkilöiden kesken olisi kannattavaa.
 
Taisimme käydä kirjastossa ikään kuin kylässä, mutta kodilta se ainakin minusta tuntui. Tässä kohtaa haluan esittää omasta ja koko Opetuen tiimin 
puolesta kiitokset yhteisistä kahdesta vuodesta ja toivottaa erinomaista tulevaa vuotta kollegoillemme kirjastossa! 
 
	 
   |