|
2 / 2009
Petteri Kivimäki
Kirjasto 2.0 ei ole enää mikään uusi käsite, sillä ensimmäistä kertaa se mainittiin jo vuonna 2005. Tästä huolimatta käsitteen tarkka
määritteleminen on edelleenkin vaikeaa, sillä sen alle sijoittuvien palvelujen valikoima kasvaa ja laajenee kaiken aikaa. Käsite on johdettu
Web 2.0 -käsitteestä, joka karkeasti ottaen tarkoittaa www-sivujen vuorovaikutteisuuden lisäämistä sekä käyttäjien mahdollisuutta osallistua
www-sivujen sisällön tuottamiseen. Kirjasto 2.0 -käsitteen voidaan täten ajatella tarkoittavan Web 2.0 tarjoamien mahdollisuuksien ja
ominaisuuksien tuomista mukaan kirjastojen verkkopalveluihin.
TKK:n kirjastossa vuoden 2008 loppupuolella käynnistyneen Web 2.0 -projektin tarkoituksena on ideoida ja kehittää kirjaston käyttäjille
suunnattuja Kirjasto 2.0 -ajattelun mukaisia palveluita sekä perehdyttää kirjaston henkilökunta Web 2.0 -konseptiin ja siihen liittyviin käytännön
toteutuksiin. Käyttäjille kehitetään ja markkinoidaan kirjaston Web 2.0 palveluita, kun henkilökuntaa puolestaan perehdytetään Web 2.0 ja Kirjasto
2.0 -konsepteihin käytännössä. Tämän kautta henkilökunta saavuttaa entistä suuremmat valmiudet kirjaston omien Web 2.0 palvelujen kehittämiseen ja niiden käytössä opastamiseen.
Palvelut 2.0
Yhtenä projektin päätavoitteista on kehittää Kirjasto 2.0 -ajattelun mukaisia palveluita, kuten esimerkiksi wikit, blogit, RSS-syötteet ja
erilaisissa sosiaalisissa yhteisöissä, kuten Facebookissa, Netvibessa ja iGooglessa, toimivat sovellukset eli applicationit. Kirjaston
käyttäjien siirtyessä enenevässä määrin erilaisten sosiaalisten yhteisöjen käyttäjiksi myös tarve kirjaston palvelujen viemiseksi näiden
yhteisöjen kautta käytettäviksi on kasvanut. TKK:n kirjaston Web 2.0 -strategian painopisteeksi onkin valittu kirjaston palvelujen vieminen
käyttäjien luokse tarjoamalla käyttäjille mahdollisuus palvelujen käyttöön myös kirjaston perinteisten www-sivujen ulkopuolelta, esimerkiksi
Facebookista käsin. Tällä tavoin käyttäjä voi myös helposti itse päättää, mitkä palvelut hän lisää profiiliinsa ja ottaa näin kiinteästi
käyttöönsä. Näin käyttäjä voi helposti räätälöidä juuri itselleen sopivan palvelukokonaisuuden, joka on hänen käytettävissään heti sisäänkirjautumisen
jälkeen kellonajasta, maantieteellisestä sijainnista tai käytetystä tietokoneesta riippumatta.
TKK:n kirjastossa on toteutettu Facebookissa, iGooglessa, Yahoossa ja Netvibessissa toimiva TKK Library Catalogue Search -nimeä kantava hakusovellus,
jonka kautta käyttäjien mahdollista hakea TKK:n kirjaston kokoelmiin kuuluvia painettuja ja sähköisessä muodossa olevia aineistoja. Hakusovellus
on pyritty toteuttamaan siten, että sen toiminnallisuus sekä ulkoasu olisivat mahdollisimman samanlaisia kaikissa sosiaalisissa verkostoissa, joissa
sovellus on julkaistu.
Toiminnallisuuden osalta tavoite on saavutettu täydellisesti, mutta ulkoasussa esiintyy pieniä eroavaisuuksia eri verkostojen välillä.
Eroavaisuudet johtuvat pääasiassa siitä, että eri sosiaalisissa verkostoissa käytettävät toteutustekniikat poikkeavat toisistaan. Tavoitteena
on kuitenkin tuottaa yhteneväisen toiminnallisuuden ja käyttöliittymän omaavia sovelluksia käytettävästä sosiaalisesta mediasta ja toteutustekniikasta
riippumatta. Tämä kuitenkin osaltaan hankaloittaa ja hidastaa sovellusten kehittämistä, sillä yhteen sosiaaliseen verkostoon kehitetty sovellus ei ole
suoraan sellaisenaan siirrettävissä toiseen ympäristöön. Sovelluksia kehitettäessä ei kuitenkaan ole tarkoituksena keskittyä kehitettyjen sovellusten
lukumäärään, vaan pikemminkin pyrkiä kehittämään mahdollisimman hyvin käyttäjien tarpeita vastaavia uusia palveluita.
Kirjastovirkailija 2.0
Projektin tarkoituksena on uusien palvelujen ideoimisen ja toteuttamisen lisäksi perehdyttää kirjaston henkilökunta Web 2.0 -konseptiin ja siihen
liittyviin käytännön toteutuksiin, kuten wikit, blogit, RSS-syötteet ja erilaiset sosiaaliset yhteisöt. Tätä varten TKK:n kirjaston henkilökunnan
käyttöön on hankittu 20 miniläppäriä, joiden avulla henkilökuntaa kannustetaan erilaisiin Web 2.0 palveluihin utustumiseen. Ajatuksena on, että
aluksi erilaisiin palveluihin tutustutaan yhdessä ryhmänä, jossa annetaan myös opastusta palvelujen käyttöön liittyvissä perusasioissa. Kun palvelujen
perusteet on ensin käyty yhdessä läpi, on palvelujen jatkokäyttö huomattavasti helpompaa. Olennaista osaa näyttelee myös palvelujen käytöstä saatujen
kokemuksien jakaminen ja vertaileminen muiden ryhmäläisten kanssa. Ensimmäisiä tutustumiskohteita olivat Facebook ja Skype, joihin kaikki hankkeeseen
osallistuvat rekisteröityivät.
Kirjasto 2.0 -käsitteeseen voidaan leikkimielisesti liittää myös kirjastovirkailija 2.0 -käsite. Kirjastovirkailija 2.0 -käsite voidaan ymmärtää
esimerkiksi siten, että kirjastotyöntekijöillä tulisi jatkossa olla entistä paremmat valmiudet erilaisten Web 2.0 -työkalujen hyödyntämiseksi kirjastotyössä
sekä myös tietyssä määrin omata valmiudet näiden työkalujen esittelemiseen ja käytön opastamiseen kirjaston asiakkaille. Kirjastovirkailija 2.0 voisi
esimerkiksi asiakaspalvelun hiljaisina hetkinä kirjoittaa kirjaston blogia ja vastata asiakkailta Facebookin chatin kautta tuleviin tietopalvelukysymyksiin.
TKK:n kirjaston henkilökuntaan kohdistuva Web 2.0 -projekti pyrkii omalta osaltaan valmistamaan kirjaston henkilökuntaa näiden tulevaisuuden haasteiden
kohtaamiseen.
Resurssit
Vaikka Kirjasto 2.0 ei olekaan enää mikään uusi käsite, niin siitä huolimatta monissa kirjastoissa sen soveltaminen käytäntöön tapahtuu
vasta nyt. Tämä johtuu varmasti osaltaan käsitteen laajuudesta ja tietynlaisesta epäselvyydestä, mutta osaltaan sen asettamista teknisistä
vaatimuksista sekä tarvittavista resursseista, joita uusien palvelujen kehittämisessä tarvitaan. Lisäksi on huomioitava, että pelkkien uusien
palvelujen kehittäminen ei yksin riitä, vaan niitä on myös markkinoitava ja ylläpidettävä sekä tuotettava säännöllisesti uutta sisältöä,
jotta ne jaksaisivat kiinnostaa käyttäjiä. Rankasti yleistäen voitaisiin ehkä sanoa, että mitä helpompaa palvelun käyttöönotto on, sitä enemmän
sen ylläpito tulee todennäköisesti vaatimaan resursseja.
Käytännön esimerkkinä mainittakoon esimerkiksi blogi ja kirjaston uutuuksia listaavat RSS-syötteet. Erilaisia blogin pitämiseen tarkoitettuja
sovelluksia, joiden käyttöönotto onnistuu pelkällä palveluun rekisteröitymisellä, löytyy internetistä lukemattomia. Käyttöönotto on täten helppoa,
mutta blogiin on lisättävä säännöllisesti mielekästä sisältöä, jotta se pysyisi kiinnostavana. Blogin kirjoittamiseen ja sopivien aiheiden löytämiseen
täytyy siis käyttää aikaa ja resursseja. RSS-syötteiden tapauksessa syötteet muodostavan ohjelman tekeminen vaatii puolestaan aikaa, suunnittelua ja
tietoteknistä osaamista. Valmis ohjelma huolehtii kuitenkin itsenäisesti syötteiden tuottamisesta, eikä valmistumisensa jälkeen vaadi juurikaan
resursseja, kuten esimerkiksi edellä mainittu blogin pitäminen. Vertailun tarkoituksena ei suinkaan ole verrata näiden kahden palvelun keskinäistä
paremmuutta, vaan antaa käytännön esimerkki siitä, miten resurssivaatimukset eri palveluissa voivat jakautua.
IFLA 2009
TKK:n kirjaston Web 2.0 -projektia esittelevä posteri oli nähtävillä elokuun 23.-27.8. Milanossa Italiassa pidetyssä IFLA -konferenssissa.
TKK Library Building Blocks 2.0 -nimeä kantanut posteri oli reilun 100 muun posterin lisäksi konferenssivieraiden nähtävillä koko konferenssin
ajan. Web 2.0 -aihe oli hyvin esillä myös konferenssin ohjelmassa, sillä aiheeseen liittyviä esityksiä oli tarjolla useita. Oli mukava huomata,
että esitykset käsittelivät hyvin pitkälle juuri niitä asioita, joita kirjaston Web 2.0 -projektissakin on mietitty ja toteutettu. Parasta
antia oli ehkä kuitenkin reilun parin tunnin jakso, jonka posterin toinen tekijä Harri Maikola ja minä seisoimme posterimme luona ja vastailimme
ihmisten kysymyksiin. Aihe tuntui olevan ajankohtainen maasta ja maanosasta riippumatta, sillä posterilla vieraili ihmisiä eri puolilta maailmaa.
Kiinnostuneita ihmisiä riitti kaikkiaan oikein mukavasti ja monilta tahoilta saamamme palaute oli, että heidän edustamissaan kirjastoissa ollaan
vasta mietintäasteella vastaavien palvelujen kehityksessä. Konferenssissa kuulemamme ja näkemämme perusteella voidaan siis todeta, että kirjaston
Web 2.0 -projekti on oikealla tiellä.
|