Teknillisen korkeakoulun kirjaston tiedotuslehti
2 / 1998
Tieteellisen elektronisen julkaisemisen kehitys
Tieteellisen elektronisen julkaisemisen kehitys
Pirkko Oittinen
Professori
TKK, Viestintätekniikka
Historiatiedon mukaan painetun tieteellisen aikakauslehden ensi-ilmestyminen
tapahtui runsaat kolmesataa vuotta sitten; Journal des Scavans
ilmestyi ensimmäisen kerran v. 1665. Julkaisutradition elinvoimaisuutta
ilmentää tällä hetkellä maailmassa julkaistavat
n. 100 000 tieteellistä aikakauslehteä. Muut tieteelliset
sarjat ja kirjat kasvattavat tieteellisen julkaisemisen kokonaismäärää,
jonka volyymi on rahallisesti arvioituna parin prosentin suuruusluokkaa
kaikesta julkaisemisesta.
Digitaalisen verkkoviestinnän voidaan väittää
edustavan tieteellisen julkaisemisen kannalta suurinta muutoksen
tilannetta kolmeen sataan vuoteen. Painettua viestintää
laajemmin tarkasteltuna, television ja radion yleistyminen ovat
esimerkkejä vastaavista taitekohdista, mutta huomattavasti
läheisemmässä menneisyydessä. Sähköisen
viestinnän tulo painetun viestinnän kilpailijaksi vaikutti
kehitystä edistävästi ja johti viestinnän
määrällisen kokonaiskulutuksen kasvuun. Viestintävälineiden
kesken syntyi profiloitumista ja synergiaakin. Perinteiset viestintävälineet
pyrkivät saamaan verkkoviestinnän samanlaiseen otteeseen.
Tilanne on kuitenkin erilainen siinä mielessä, että
viestinnän kokonaiskulutuksen kasvulle ovat rajat tulleet
vastaan. Tieteellinen julkaiseminen on luonteestaan johtuen jäänyt
viestinnän tämän vuosisadan aikaisempien myllerrysten
ulkopuolelle.
Vaikuttaa siltä, että muutospaineiden puuttuessa tieteellisestä
julkaisemisesta on tullut oman traditionsa vanki. Jäykistynyt
traditio on estänyt evolutionääristä kehitystä.
Tuloksena on ollut kasvanutta tyytymättömyyttä
julkaisemisen hitautta ja kustannuksia kohtaan. Tutkimussyklien
nopeutuessa formaalia painettua tieteellistä julkaisemista
ei ole koettu riittäväksi tiedeviestinnän kanavaksi.
Elektronisen julkaisemisen on nähty tuovan revolutionäärisen
parannuksen tilanteeseen. Ennusteiden mukaan elektroninen ammatillinen
julkaiseminen onkin yksi elektronisen julkaisemisen nopeimmin
kasvavista alueista. Ennusteiden mukaan ammatillisen ja hakuinformaation
elektronisen jakelun suhteellinen osuus alan kokonaisvolyymistä
kasvaisikin noin 50 prosentin tasolle viidentoista vuoden aikajänteellä.
Elektronisen julkaisemisen vähintäänkin näennäinen
helppous on myös luonut käsityksiä, että tieteellisessä
viestintäprosessissa ei lainkaan tarvittaisi ulkopuolisia
tahoja kuten kustantajaa tai kirjastolaitosta. Toisin sanoen esiintyy
näkemystä, että tieteellinen viestintä voisi
muuttua avoimesta joukkoviestinnän omaisesta toiminnasta
tiedeyhteisön itsensä hoitamaksi virtuaaliyhteisön
ryhmäviestinnäksi. Viestinnän arvoketju lyhenisi.
Tällaiset ajatukset kuitenkin herättävät kysymyksen,
ovatko ne funktiot, joista kustantajat ja kirjastot ovat arvoketjussa
vastanneet, muodostuneet tarpeettomiksi tai miten funktioista
huolehditaan. Vastaukseksi riittää toteamus, että
yleisestikin ottaen ammattimainen - ei välttämättä
kaupallinen- ja harrastuspohjainen toiminta ovat eri asioita.
Suppeassa mielessä käsitteellä elektroninen julkaiseminen
tarkoitetaan tekstistä ja muista signaaleista koostuvien
dokumenttien, kuten artikkeleiden digitaalista generointia ja
koostamista julkaisukokonaisuuksiksi. Viestintäprosessin
muut vaiheet ovat jakelu ja vastaanotto. Usein elektronisen julkaisemisen
käsite sisältää implisiittisesti oletuksen,
että julkaisu työnnetään johonkin sähköiseen
putkeen, verkkoon. Sen sijaan käsite ei ulotu koskemaan sitä
mitä putken toisessa päässä tapahtuu. Elektronisen
julkaisemisen ongelma-asettelut koskevatkin siten ensisijassa
viestintäprosessin "input"-osaa, mutta ei "output"-osaa.
Kun elektronista julkaisemista tarkastellaan tietyllä tutkimusalalla
aktiivisten, sitä reaaliajassa seuraavien, tutkijoiden näkökulmasta
putkiin työnnetyt aineistot saattavat riittää.
Tosin digitaalinen dokumenttimuoto generoi uusia kysymyksiä
"input"-puolelle, jotka koskettavat myös tiedeyhteisön
nörttejä. Tällaisia ovat esimerkiksi dokumenttien
alkuperäisyyden ja muuttumattomuuden varmistaminen eli autentikointi
sekä aineistojen omistusoikeukselliset ja maksukysymykset.
Viimeistään sitten nämä kysymykset alkavat
kiinnostaa, kun omia aineistoja koetaan väärinkäytetyn.
Referee-prosessista huolehtiminen ei sen sijaan poikkea verkkoviestinnässä
siitä miten se voidaan toteuttaa myös lopputuotteen
ollessa painettu tuote. Tiettyä alaa passiivisemmin seuraavilla
ja tulevien sukupolvien tutkijoilla on aktiivitutkijoista poikkeavia
tarpeita. Näiden voidaan sanoa olevan sekä sisältöjen
että ajan yli integroivia. Kiinnostuksen kohteena on tyypillisesti
enemmän lopputulema ja kokonaiskuva eli "output"
kuin "input".
Kirjastojen tehtäväkenttänä on tukea käyttäjiä
viestintäprosessin "output"-puolella. Tehtävän
toteuttamisen kannalta koko viestintäprosessin hallinta on
keskeinen. Tämä tarkoittaa sitä, että elektroniselle
julkaisemiselle tulee asettaa vaatimuksia output-tarpeiden pohjalta.
Tämän ovat tieteelliset kirjastot Suomessa hyvin tiedostaneet.
Yhtenä seurauksena on ollut toimeliaisuus standardoitujen
menettelytapojen käyttöönottamiseksi julkaisuaineistojen
digitaalisessa esittämisessä. Yleisenä näkemyksenä
on, että sisältöaineistojen koodauksen täytyy
tapahtua tavalla, joka erottaa sisällön rakenteen dokumentin
ulkoasusta. Tällaisesta esitystavasta esimerkkejä ovat
SGML- ja XML-esitystavat. Standardointi mahdollistaa sisältöjen
tehokkaan tietokantaistamisen ja tukee aineistohakuja ja aineistokoosteiden
tekemistä pitkällä aikavälillä. Lähestymistapa
poikkeaa ulkoasupohjaisista, PostScript- ja PDF-esitystavoista,
joiden sovellusalueena ovat ensisijaisesti yksittäiset dokumentit.
TKK:n kirjaston elektronisen julkaisemisen hankkeessa on tuettu
sisällöntekijöitä korkeakoulun sisällä
yhtenäiseen SGML-pohjaiseen koodaustapaan siirtymiseksi.
Siirtymä epäilemättä vaatii kurinalaisuutta
ja pitkän aikavälin hyötyjen arvostamista totuttujen
toimintatapojen ja lyhyen tähtäimen helppouden sijasta.
Eri käyttäjäryhmien käyttöprofiilieroista
johtuen elektronisessa julkaisemissa tarvitaan erilaisia toimintamalleja.
Tällä hetkellä hyödynnetään jopa
toisilleen täysin päinvastaisia malleja. Ensisijaisia
mallien muuttujia ovat elektronisen ja painetun julkaisemisen
aikataulutus, sisällöllinen laajuus ja hinnoittelu.
Ääripäätä edustaa tilanne, jossa elektroninen
julkaisu korvaa täysin painetun lehden. Elektronista lehteä
voidaan priorisoida painettua nopeammalla julkaisuaikataululla
tai järjestys voi olla toisin päin; painettu lehti ilmestyy
ensin ja elektroninen julkaisu siihen nähden huomattavalla
viiveellä. Elektroninen julkaisu voidaan profiloida painetun
julkaisun sähköiseksi lööpiksi tai sen multimediaaliseksi
versioksi. Hinnoitteluun elektroninen julkaiseminen tarjoaa tulevaisuudessa
laajan vaihtoehtojen joukon. Tämä ulottuu yksittäisillä
artikkeleilla tehtävästä mikrorahakaupasta kansallisten
konsortioiden satoja lehtiä käsittäviin lisenssisopimuksiin
kustantajien kanssa.
Käyttökokemusten myötä toimintamallit vakiintuvat
ja niiden kirjo todennäköisesti supistuu. Rakennepohjainen
aineistojen esitystapojen ja tietokantaistamisen ansiosta mikään
julkaisemisen vaihtoehtoinen malli ei ole poissuljettu.
lisätietoja: http://www.media.hut.fi
|