TKK-suora vapauttaa tutkijan postipojan työstä
Pyysin tätä artikkelia varten kommentteja ja kokemuksia muutamilta TKK-suoran
käyttäjiltä. Palvelu on auttanut ainakin erästä nimettömänä esiintyvää tutkijaa
tämän työssä: ”Kerrankin järkevä järjestelmä joka toimii tehokkaasti ja
palvelee tutkijaa. Säästää pirusti aikaa tutkimukselle, kun ei tarvitse olla se
postipoika!”
Tutkija Vesa Linja-Aho on samaa mieltä siitä, että TKK-suora helpottaa
työntekoa: ”Palvelu edistää tutkimustyötä, koska jonkun hyödyllisen kirjan
hakeminen ei jää siitä kiinni että ei jaksa (tai ehdi) käydä kirjastolla.”
Aivan akuuttiin tiedonjanoon TKK-suora ei auta, sillä tilausten käsittelyyn ja
aineiston kuljettamiseen kuluu väkisinkin hieman aikaa.
”Jos en tarvitse tutkimustyössä jotain kirjaa ”just nyt” vaan riittää, että
perehdyn siihen seuraavana tai sitä seuraavana päivänä, on kätevää täyttää
lomake ja odotella että kirja saapuu työhuoneeseen”, tutkija Vesa Linja-Aho
linjaa.
Kohti Aalto-suoraa?
Nähtäväksi jää miten Aalto-yliopisto vaikuttaa TKK-suoran ja HSE-suoran toimintaan. Aalto-hengessä ideaalitilanne olisi luonnollisesti
se, että koko yliopiston henkilökunta voisi halutessaan tilata aineistoa mistä tahansa kirjastosta.
Sata prosenttia TKK-suoraa koskevaan kyselyyni vastanneista eli kaksi henkilökunnan edustajaa puolsi vahvasti ajatusta koko
Aalto-yliopiston kattavasta palvelusta:
”Ehdottomasti. Kirjanhakureissu Helsinkiin haukkaa reilun tunnin työaikaa.”
”Ilman muuta Aallon pitää ottaa tämä käyttöön!”
Asiakashan on aina oikeassa.
|