Maarit Wallenius
Järjestyksessä 28. INFO-kurssi on ehtinyt jo yli puolivälin. Jännityksellä odotettu Lontoon matka on takanapäin, edessä enää kolme kurssijaksoa yritysvierailuineen. Kurssin harjoitustyöt tosin vaativat varmaan monelta vielä paljon aherrusta. Olemme kuulleet luentoja tiedonhausta, tietoresurssien hallinnasta, tietoverkoista ja useista muista aiheista, jotka liittyvät informaatikon työhön. Myös TKK:n kirjaston väkeä on ollut pitämässä luentoja ja harjoituksia. INFO-kurssilaiset ovat mahdollisia TKK:n kirjaston palvelujen käyttäjiä työssään omissa organisaatioissaan. Tarvitsemme TKK:n kirjastoa myös hakiessamme kirjallisuutta harjoitustöitä varten. Monille korkeakoulun kirjasto on tuttu paikka jo opiskeluajoilta.
INFO-kurssilaiset ovat työ- ja opiskelutaustoiltaan melko sekalainen joukko. Mukana on sekä aloittelijoita että konkareita tällä alalla, ja kaikkea siltä väliltä. Havaintojeni mukaan kurssitoverini ovat persoonallisia, aktiivisia ja keskustelevia ihmisiä. Uskoisin että kurssimme johtajan ei tarvitse päivitellä kuten entinen kotitalousopettajani 70-luvulla: On kuin kivirekeä vetäisi! Itselläni oli kurssille tullessani jo aiempia opintoja kirjastotieteessä ja informatiikassa ja työkokemusta Oulun yliopiston kirjastosta ja TKK:n kirjastosta. Minulle INFO-kurssi on avannut näköalaa yritysten tietopalveluun. Kurssin luennoitsijat ovat tietopalvelun parhaita ammattilaisia ja asiantuntijoita. He pystyvät välittämään uusimman tiedon alaltaan. Kehitys kulkeekin nopeasti eteenpäin varsinkin teknisten ratkaisujen osalta. Tämä tuli hyvin selvästi esiin Lontoon Online-messuilla.
INFO-kurssin 33:sta osanottajasta neljä on tällä hetkellä vailla työpaikkaa. Kurssin maine tietopalveluhenkilökuntaa rektytoivien parissa on hyvä, ja tietotyöläisten kysyntä työmarkkinoilla kasvussa. Työnsaantimahdollisuudet näyttävät siis lupaavilta. Pieni pilvi tulevaisuuden kirkkaalle taivaalle ilmestyi tosin edellisellä kurssikerralla, kun eräs luennoitsija kertoi, että työhönottajat pitävät nykyään välttämättömänä vaatimuksena informaatikon toimeen vankkaa online-hakukokemusta. Ja sitähän saa vain toimimalla informaatikkona... Työnantajien toivoisi huomaavan, että heistä osaltaan riippuu pätevien informaatikkojen saatavuus jatkossakin. Vai olisikohan INFO-kurssilaisten viisasta ryhtyä suunnittelemaan oman tietopalveluja tarjoavan yrityksen perustamista? Työelämä kun joka tapauksessa näyttää olevan melkoisessa muutoksen myllerryksessä.