Edellinen Seuraava Ylös

Kaukopalvelun kanta-asiakas:
IVOn tietopalvelu

Jaana Kersalo
Eeva-Inkeri Sierla

IVO-yhtiöt on suomalaisilla ja kansainvälisillä energiamarkkinoilla toimiva konserni, joka myy asiakkailleen sähköä ja lämpöä sekä energiajärjestelmiin ja -jakeluun liittyviä tuotteita ja palveluja. Vierailimme konsernin emoyhtiössä Imatran Voima Oy:ssä Vantaan Myyrmäessä. Yrityksen tietopalvelu on käyttänyt Teknillisen korkeakoulun kirjaston palveluja, erityisesti kaukopalvelua, merkittävässä määrin vuodesta toiseen. TKK:n kirjaston kaukopalveluasiakkaista suuri osa on yrityskirjastoja.

Imatran Voiman tietopalvelussa, joka kuuluu yrityksen palveluyksikköön, työskentelee viisi henkilöä. Haastattelimme kaukopalvelua puolipäiväisesti hoitavaa Minna Kalavaista ja informaatikko Heli Jyrköstä.

[Kuva] Heli Jyrkönen [Kuva] Minna Kalavainen


IVOn tietopalvelun asiakkaita ovat luonnollisesti IVO-yhtiöläiset, teknisen puolen työntekijät, suunnittelijat, markkinointi-ihmiset ja tuotekehittäjät jne. Haastateltavamme kertoivat hymyillen, että heille tärkeä tietomateriaali on pääasiassa jotain muuta kuin kirjoja eli mitä merkillisempiä energia-alan lippulappusia. Tietopalvelulla on oma budjetti ja se laskuttaa asiakkaitaan.

Lähdimme tämän virkistävän keskustelun jälkeen kotiin. Eeva-Inkeri Sierla sai keskustelusta monia vinkkejä työhönsä. Kirjastomme kaukopalvelun laatu näyttää tyydyttävän tätä monivuotista asiakasta. Kunhan vain kirjastolla olisi varoja, joilla kartuttaa kokoelmia ja kunhan vain kaukopalvelun hinnat pystyttäisiin pitämään kohtuullisella tasolla asiakkaiden ulottuvissa.

Edellinen Seuraava Ylös