Edellinen Seuraava Ylös

Tietopalvelun monet kasvot

Irma Pasanen-Tuomainen

Teknillisen korkeakoulun kirjaston informaatiopalvelu välittää tekniikan alaan liittyvää tietoa ja kouluttaa kirjaston käyttäjiä tehokkaaseen tiedonhakuun ja -hankintaan. Osaamisemme perustana on teknistieteellisen julkaisutoiminnan tuntemus ja tekniikkaan liittyvän toimintaympäristömme jatkuva seuraaminen. Neuvomme asiakkaita ja teemme tiedonhakuja tekniikan alan tietokannoista ja muista lähteistä, luomme lisäarvoa tekniikan alan tietokantoihin siirrettävään aineistoon asiasanoituksen, luokituksen ja tiivistelmien avulla ja koulutamme korkeakoulun opiskelijoita, henkilökuntaa sekä muita ryhmiä erilaisten tiedonhakujärjestelmien käyttöön. Lisäksi päätoimiset kirjaston tietojärjestelmistä vastaavat atk-henkilöt ovat osa yksikköämme. Yhteensä meitä "infolaisia" on näin 15 henkilöä.

Tietopalvelun päivystävältä informaatikolta saa pikaisesti apua silloin kun tarvitaan vastausta esim. yksittäistä asiaa koskevaan ongelmaan: henkilö- ja osoitetietoja, taulukkoarvoja, termien käännöksiä, bibliografisten tietojen tarkistuksia jne. Tässä työssä tärkein työvälineemme onkin siten pääkirjaston hakuteosaula CD-ROM -tietokantoineen. Alle puoli tuntia informaatikon työtä vaativat tiedonhaut ovat maksuttomia. Vastaukset pyritään antamaan odottaessa tai esim. puhelimitse/sähköpostitse jo samana päivänä. Päivystävän informaatikon tavoittaa seuraavasti:

Asiakkaan tarvitessa tiettyyn aihepiiriin liittyvää kirjallista materiaalia esimerkiksi tuotekehityshankkeen tueksi, teemme laajempia kirjallisuusselvityksiä annettujen avainsanojen tai muiden hakutoiveiden mukaan. Kirjallisuusselvitykset tehdään yleensä tietokannoista, ja asiakas saa viiteluettelon aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Kirjallisuushakuja tehdään kansainvälisistä online-tietokannoista, CD-ROM -levyiltä ja kotimaisista tietokannoista. Haun voi tilata myös vain kirjaston omista kokoelmista eli TENTTU-tietokannoista. Tekniikan ja sen lähitieteiden alueella on valittavana satoja tietokantoja, ja sopivat tietokannat löytyvät asiakkaan ja informaatikon yhteistyönä.

Kunkin lukuvuoden alussa esittelemme yhdessä kirjaston muun väen kanssa korkeakoulun uusille opiskelijoille kirjaston kokoelmat ja opastamme heitä VTLS kirjastojärjestelmän käytössä. TietäNet lehden numerossa 3/95 Virpi Palmgren kirjoitti otsikolla "Ja me tulimme taas" (URL <http://www.hut.fi/TKK/Kirjasto/Tietanet/3.95/a2.html> tästä suurten joukkojen koulutustapahtumasta. Tässä numerossa Jussi Kangasharju kertoo varttuneemmille opiskelijoille tarkoitetuista informatiikan opintojaksoista, joissa perehdytään kirjastojen ja tiedonlähteiden käyttöön sekä koti- ja ulkomaisten tutkimus- ja informaatiokeskusten palveluihin. Koulutamme myös korkeakoulun henkilökuntaa yhteistyössä henkilöstökoulutuksen kanssa käyttämään sähköisiä tiedonvälitysjärjestelmiä: Internetiä, kirjastojärjestelmiä ja muita tietokantoja. Järjestämme myös erilaisille ryhmille, esim. muiden oppilaitosten opiskelijoille ja yrityksille ryhmän tarpeiden mukaista käyttäjäkoulutusta. Koulutustilaisuuksia on viime vuosina järjestetty mm. aiheista Internet, EU:n Cordis-tutkimustietokannat, ympäristöalan tiedonlähteet jne. Ja jo perinteisillä TENTTU-tiedonhakujärjestelmää koskevilla erityisillä TENTTU-kursseilla on yhä kysyntää.

Edistääkseen suomalaisen tiedettä koskevan tiedon vientiä maailmalle TKK:n kirjaston informatiopalvelun ns. energiaprojekti käsittelee kotimaisen energia-alan tutkimuksen liittyvän kirjallisuuden alan tietokantoihin. Aiheesta lisää kirjoittaa Eva Tolonen ja Marja Roukala kertoo energia-alan käännösprojektistamme. Monelle tutut tietokannat TALI (kotimaisen tekniikan alan aikakauslehti-indeksi) ja INSSI (viitteet TKK:lla tehtyihin diplomi- ja lisensiaatintöihin) ovat kokonaan osastomme tuottamia. Esim. TALIn ylläpito auttaa myös meitä seuraamaan tekniikan eri alojen kehitystä.

Sirkku Känsälä pohtiessaan tietopalvelumme arvoja toteaa mm. toimintaympäristömme muutosten olleen rajuja, mutta tietopalvelun tehtävien säilyneen. "Tiedon hankinta, järjestäminen ja jakelu ovat edelleen keskeisiä tehtäviä. Informaatiotulva ja julkaisemisen helppous esimerkiksi elektronisessa muodossa ovat aiheuttaneet sen, että tietopalvelun tehtävä tiedon jäsentäjänä on entistä tärkeämpi. Strukturoimalla tietoa tietopalvelu luo järjestystä kaaokseen ja ohjaa tiedontarvitsijan oikean tiedon luo." Tietopalvelutoiminta on siis haasteita täynnä jatkossakin! Edellinen Seuraava Ylös