Edellinen Seuraava Ylös

Tietopalvelun arvot

Sirkku Känsälä

Terveystieteiden keskuskirjasto,Työterveyslaitoksen tietopalvelukeskus, Kansanterveyslaitoksen kirjasto ja Tietopalveluseura järjestivät Tietopalvelun arvot-seminaarin 27.3.1996 Meilahden sairaalan tiloissa. Päivän puhujat, jotka ovat tiedon ja tiedonvälityksen asiantuntijoita sekä kirjastomaailmasta että sen ulkopuolelta, avasivat monenlaisia näköaloja. Seminaarin osanottajana aloin pohtia tietopalvelun arvoja oman työyhteisöni kannalta. Mitä me TKK:n kirjaston tietopalvelussa pidämme tärkeänä, mihin pyrimme ja mihin uskomme?


Muutokset toimintaympäristössä ovat olleet rajuja, mutta tietopalvelun tehtävät ovat säilyneet ennallaan. Tiedon hankinta, järjestäminen ja jakelu ovat edelleen keskeisiä tehtäviä. Informaatiotulva ja julkaisemisen helppous esimerkiksi elektronisessa muodossa ovat aiheuttaneet sen, että tietopalvelun tehtävä tiedon jäsentäjänä on entistä tärkeämpi. Strukturoimalla tietoa tietopalvelu luo järjestystä kaaokseen ja ohjaa tiedontarvitsijan oikean tiedon luo.

Kirjastojen perinteisiin arvoihin kuuluva asiakkaiden tasa-arvoisuus on edelleen toimintaa ohjaava arvo. Pääsy tiedonlähteille katsotaan kaikkien oikeudeksi. Tulosohjaus ja palvelujen maksuperusteiden muuttuminen ovat osaltaan aiheuttaneet paineita ilmaispalvelujen tarjonnan vähentämiseen, mutta tietyt peruspalvelut on haluttu pitää maksuttomina. Tietopalvelussamme se merkitsee mm. sitä, että ilmaista neuvontapalvelua on edelleen saatavilla kaikille tiedontarvitsijoille. Maksullisuus sinänsä ei ole pahasta, vaan se mahdollistaa joustavat erityispalvelut.

Asiakaslähtöisyys on asiakkaiden tasavertaisuutta uudempi arvo. Palvelun laatuun kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja sen kehittämisessä ovat asiakkaiden tarpeet ensi sijalla. Palveluja kehitetään asiakkailta saaduun palautteen pohjalta monipuolisesti. Esimerkiksi toisaalta kehitetään kirjaston tiloja, kokoelmia ja laitteita, toisaalta parannetaan etäkäyttömahdollisuuksia.

Yhteisen hyvän edistäminen on varmasti arvokasta ja siihen mielestäni meidänkin tietopalvelumme tähtää ja uskoo. Ongelmalliseksi asian tekevät nykyiset tuloksellisuuden vaatimukset. Millä tavalla tietopalvelun yhteiskunnallisia vaikutuksia arvioidaan?

Teknillisen korkeakoulun kirjaston päämäärässä on yhteisen hyvän tavoittelu ilmaistu hyvin selkeästi: "Globaalin teknillisen tietovarannon saattaminen hyötykäyttöön". Yhteisen hyvän, hyötykäytön, lisäksi tästä on tulkittavissa muitakin tärkeitä asioita. Tietovaranto ei ole vain paikan päällä olevat kokoelmat vaan paljon laajempi kokonaisuus, jonka käyttöön saattaminen tarjoaa tietopalvelulle runsaasti haasteita sekä käyttömahdollisuuksien järjestämisessä että käyttäjien ohjaamisessa. Tietotekniikan ja tietoverkkojen tehokas hyödyntäminen ovat luonnollisesti edellytys päämäärän toteutumiselle.

Tietopalvelumme toimintaa ohjaavat tietyt eettiset periaatteet. Tietopalvelu pyrkii tarjoamaan ns. oikeaa tietoa. Tietoa, joka on toistettavissa ja joka on julkaistu tietyt kriteerit täyttävässä julkaisussa. Tiedon tuottaja ja julkaisija saatetaan aina tiedontarvitsijan tietoon. Tietopalvelu ei pysty vastaamaan siitä, mihin tietoa käytetään, mutta pyrkimyksenä on edistää hyödyllisiä asioita. Tietopalvelun toiminta on myös täysin luottamuksellista.

Arvokasta ja toivottavasti säilyvää on myös kirjastoverkon avoimmuus. Yhteistyön ja vastavuoroisuuden avulla ovat monet hyvät pyrkimykset toteutuneet käytännössä. Edellinen Seuraava Ylös