Edellinen Seuraava Ylös

TKK:n kirjaston asiakkaiden taustaorganisaatiot

Timo Nevala

Kerran kolmessa vuodessa tehtävillä kyselyillä on tarkoitus kartoittaa asiakkaiden taustaorganisaatiot. Taustaorganisaatiot määritellään kirjaston käyttötarkoituksen mukaan (esim. opiskelutehtäviään varten kirjastoa käyttänyt elinkeinoelämän edustaja luetaan opiskelijaksi.)

Maanantaina 4.3. pääkirjastossa kävi henkilökohtaisesti 1310 kävijää. Suurin ryhmä oli TKK:n opiskelijat, 83% kävijöistä. Seuraavaksi suurimmat ryhmät olivat TKK:n henkilökunta ja muiden korkeakoulujen opiskelijat, jotka muodostivat molemmat noin 4% osuuden kävijöistä.

Puhelimella, kirjeitse, faxilla ja sähköpostitse pääkirjastoon yhteyttä ottaneita oli kyseisenä päivänä 458 kpl. TKK:n opiskelijoita oli näistä 44 %. Elinkeinoelämää edustavia oli 29%. Muiden korkeakoulujen henkilökuntaa ja VTT:n henkilökuntaa oli kumpiakin 8% yhteyttä ottaneista.

Osastojen kirjastoissa kävi päivän aikana 635 tilastoitua asiakasta. Näistä TKK:n opiskelijoita oli 79%. TKK:n henkilökuntaa oli 19 %. Puhelimella ja kirjeitse yhteyttä ottaneiden lukumäärä samaisen päivän aikana osastokirjastoissa oli 78 kpl. Näistä TKK:n henkilökunta oli suurin ryhmä, 31 %. Elinkeinoelämä oli hyvänä kakkosena 29 % osuudella. TKK:n opiskelijat kolmantena, 14 %. VTT:n henkilökuntaa oli 10 % yhteydenottajista.

Kiireisin aika pääkirjastossa oli klo 10-15, jolloin kävi 60% asiakkaista. Kirjasto oli kyseisenä päivänä auki klo 8-20. Edellinen Seuraava Ylös