Jaana Kersalo
Toisen digitaalisen kirjaston kesäkoulun osanottajat toivat
kesän ja helteet tullessaan Hollannin Tilburgiin elokuun
10. päivänä ja veivät lämmön mennessään
kaksi viikkoa myöhemmin. Kesä oli ollut Alankomaissa
siihen mennessä tavallista kehnompi. Me 45 osallistujaa saavuimme
eri maanosista Etelä-Hollantiin 150 000 asukkaan yliopistokaupunki
Tilburgiin. Ruotsalainen kolleganikin saapui sisukkaasti toinen
jalka paketissa.
Suurin osa kesäkoululaisista edusti erilaisia tieteellisiä
kirjastoja, mutta mukana oli myös muutamia kustannustalojen
edustajia, opettajia ja atk-asiantuntijoita. Vaikka mukana oli
18 eri maan edustajia, yhdisti meitä kaikkia kiinnostus digitaalista
kirjastoa ja elektronisia julkaisuja kohtaan, jokaista tavallaan.
Yliopistossa toimiva Ticer (Tilburg Innovation Centre for Electronic
Resources BV) organisoikin tiiviin ja mieleenpainuvan kaksiviikkoisen
sekä opetuksen, keskustelujen että päivällisten
osalta. Ensimmäinen kesäkoulu pidettiin vuotta aiemmin.
Taustana on ollut Tilburgin yliopiston ja sen kirjaston määrätietoinen
työ digitaalisen kirjaston aikaansaamiseksi, osallistuminen
lukuisiin projekteihin sekä uuden kirjastorakennuksen suunnittelu
ja avaaminen 1992.
Opettajina toimivat Tilburgin yliopiston eli Katholieke Universiteit
Brabantin kirjaston, atk-keskuksen ja hallinnon työntekijät.
Mukana oli myös ulkopuolisia luennoitsijoita USAsta, Isosta-Britanniasta,
Saksasta, Belgiasta ja Hollannista sekä lehtikustantajien
ja -välittäjien väkeä. Eläväisin
ja mukaansatempaavin oli eittämättä Hewlett-Packardin
yhdysvaltalainen kirjastojen johtaja Eugenie Prime. Hän vaikutti
varsinaiselta toiminnan naiselta, joka toteuttaa omassa organisaatiossaan
uudistuksia vastarinnastakin huolimatta. Eugenie Prime oli muutamien
muiden luennoitsijoiden lisäksi varsin vakuuttava: he saivat
meidät uskomaan, että muutos on mahdollinen muuallakin.
Ja että muutoksen tekeminen voi olla jopa hauskaa.
Tilburgin yliopiston kirjaston toiminta ja rakennus itsessään
todistivat kesäkoululaisille uudenlaisen kirjaston esilletulosta.
Kirjaston salit 450 integroituine työasemineen olivat erikoinen
näky. Tässä lähinnä yhteiskuntatieteellisiä
ja humanistisia tieteitä tarjoavassa yliopistossa on kuitenkin
kirjoilla vain noin 9000 opiskelijaa. Kirjasto on edennyt pitkän
tien kirjastoautomaation ensimmäisestä vaiheesta toiseen
vaiheeseen 1980- ja 90-lukujen taitteeseen ja tähän
päivään.
Tilburgin yliopiston kirjasto
Keskeisellä sijalla digitaalisen kirjaston ideassa ja rakentamisessa
Tilburgissa on ollut juuri palvelujen tarjonta informaatiota kysyvälle
ja tuottavalle asiakaskunnalle integroitujen työasemien kautta.
Lyhyesti sanoen sekä ohjelmistopaketit, Internet ja kommunikointipalvelut
että kirjaston tuotteet ovat käytettävissä
samalta koneelta. CD-ROMit on verkotettu ja vähitellen ovat
asiakkaat voineet yhä enemmän lukea, tilata ja tulostaa
lehtien ja raporttien kokotekstejä. Tämä kaikki
on vaatinut kirjaston ja atk-keskuksen poikkeuksellisen hyvää
yhteistyötä, yliopiston johdon saumatonta tukea sekä
rahallista tukea mm. valtiolta, Euroopan yhteisöltä
ja yrityksiltä. On tarvittu selvitysprojekteja, projekteja
kustantajien ja välittäjien kanssa, eri kirjastojen
kanssa, PICAn kanssa ja ennen kaikkea kirjaston henkilökunnan
kouluttautumista ja motivoitumista. Organisaatiorakennettakin
on muutettu vähemmän hierarkiseksi ja tehtäväkuvia
uudistettu.
Tilburgin yliopiston kirjastoa on uudistettu strategisen suunnittelun
avulla. Kirjasto aikoo jatkaa samaan tapaan uusien projektien
ja kehittämiskohteiden parissa. Nyttemmin kirjasto haluaa
panostaa mm. palvelun laatuun, erilaiset ja eri paikoissa sijaitsevat
tietokannat pyritään saattamaan saman käyttöliittymän
kautta haettaviksi, asiakaskohtaista tiedonhakua ja -seurantaa
kehitetään ja yleensä lisäarvon tuottaminen
informaatiolle ja relevantin tiedon parempi löytyvyys ovat
keskipisteessä.
Suunnittelussa lähdetään palvelutason parantamisesta
ja asiakkaiden tarpeista. Atk-keskus ja kirjasto tekivät
vuonna 1996 asiakaskyselyn, jonka tulosten mukaan tilburgilaiset
opiskelijat kyllä arvostavat suuresti työasemia ja niiden
tarjoamia mahdollisuuksia, mutta pitävät silti kirjaston
henkilökuntaa ja sen tarjoamaa tukea, taitoja ja asenteita
tärkeimpinä tekijöinä arvioidessaan kirjastoa.
Vaikka Tilburgin yliopiston kirjaston käyttö on juuri
työasemien takia vilkasta (1996 1500 asiakasta/käyttäjää
päivässä), elää myös perinteinen
kirjasto rinnan digitaalisen kirjaston kanssa. Aikakauslehtiäkin
tilataan 2800 nimekettä, kirjoja tilattiin vuonna 1996 15000,
lainaustoiminta on vilkasta jne. Asiakkaat toivovat kaikkea lisää:
ohjelmia, PC:itä, kirjoittimia, opastusta sekä kirjoja
ja lehtiä.
Todellinen digitaalinen kirjasto tarjoaa primaariaineistoa sähköisessä
muodossa. Tilburgin yliopiston kirjasto on edistynyt, mutta edelleen
vain pieni osa lehtiartikkeleista on saatavissa käyttäjän
omalle työasemalle. Digitaalinen kirjasto voi rikkoa yhden
kirjaston rajat laajemminkin. Alankomaissa on aloitettu menneen
heinäkuun alussa projekti "Virtual Library of Economics"
Tilburgin ja Maastrichtin yliopiston sekä Rotterdamissa sijaitsevan
Erasmus- yliopiston kesken. Projektin lopullisena tavoitteena
on se, että olipa asiakas missä tahansa näistä
kolmesta kirjastosta hän voi hakea tietoja taloustieteen
virtuaalisesta kokoelmasta ("virtual serials collection")
ja saada kohtuullisessa ajassa joko elektronisen tekstin tai kopion
painetusta artikkelista itselleen. Projektissa selvitellään,
miten yhden tieteenalan kirjastot voivat kehittää kokoelmapolitiikkaansa
ja yhteistyötään.
Digitaalinen kirjasto toimii fyysisistä ja ajallista rajoitteista
riippumatta. Se on saatavilla mihin aikaan tahansa, mistä
tahansa ja kenelle tahansa (tapauksesta riippuen). Lähtöoletuksena
on, että asiakas on ihmisluonteensa mukaisesti mukavuudenhaluinen
eikä mene kirjastoon, jos oikea tieto on saatavissa helposti,
nopeasti ja sopivassa muodossa suoraan verkkoja pitkin omalle
näytölle. Tosiasiassa näin ei aina ole, vaan monet
viihtyvät eri syistä kirjastoissa. Digitaalinen kirjasto
ei sulje tätä pois. Kun puhutaan varsinaisista virtuaalisista
kirjastoista, joilla ei ole konkreettista vastinetta, on tilanne
toinen.
Tällä hetkellä digitaalisten kirjastojen rakentamiseen
on jo hyviä teknologisia mahdollisuuksia. Kirjasto perustetaan
www-sivulle, tiedonhaku tapahtuu http- ja Z39.50 -protokollien
avulla ja asiakasohjelmana käytetään siis www-selainta.
Erilaiset ja alunperin eri tavoin lähestyttävät
tietokannat, kirjastoluettelot ja dokumentit voidaan saattaa webin
kautta haettaviksi. Tekniikka antaa mahdollisuuksia myös
profiloitujen palvelujen kehittämiseen. Kirjastojen asiakkaat
toivovat varmasti myös, että erityyppisiä tiedonlähteitä
voisi sujuvasti käyttää ja hakea yhtäaikaa
tai ainakin yhden käyttöliittymän kautta. Yksi
avainväline perinteisen materiaalin so. painettujen dokumenttien
ja elektronisen tietomateriaalin ja -objektien integroimiseen
on kirjastoluettelo ja laajemmin referenssitietokannat.
Millainen digitaalisen kirjaston tulisi olla? Suunnitteleminen
on valintojen tekemistä ja visioimista. Kun emme tunne huomispäivän
teknisiä mahdollisuuksia, miten voimme suunnitella kirjastoa
huomispäivää varten? Elämme kuitenkin tätä
päivää, eivätkä asiakkaamme ole vielä
digitaalisia. He ovat ihmisiä, joilla on ihmisen tarpeet.
Kehitys etenee vähitellen. Digitaalisen kirjaston kehitys
ohjautunee entistä enemmän asiakkaiden ehdoilla. Asiakkaan
tarvitsema tieto haetaan ja filtteroidaan hänelle eikä
sitä niinkään varastoida kirjastoihin mahdollista
kysyntää varten.
Uudenlaista kirjastoa suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa.
Toteuttaminen voi olla työlästä ja hankalaa, joillekin
työntekijöille jopa tuskallista. Eugenie Primen sitaatin
sanoin: "rakennamme lentokonetta samalla kun lennämme
siinä". Prosessi sinänsä on 80% työn
arvosta. Jaettu visio ja systemaattinen ei-yltiöpäinen
eteneminen tuottaa tuloksia.
Kahdessa viikossa kuulimme niin paljon luentoja digitaalisen kirjaston
eri alueilta, että lyhyesti antia ei voi selostaa. Pureskeltavaa
riittää. Opetuksen sisältö oli yleisesti ottaen
riittävän käytännöllinen.
Vapaa-aikaa ei meillä visioijilla oikeastaan ollut väliviikonloppua
lukuunottamatta. Sen vietin Amsterdamissa, jota tunsin jo jonkin
verran ennestään. Mutta vielä löytyi paljon
nähtävää: Rembrandtin talo, kanavaristeily,
kuninkaanlinna, Amsterdamin kaupungin historiallinen museo ym.
Oli mielenkiintoista kävellä keskustassa lauantai-iltana
ja tarkkailla levotonta ihmismerta. Liikkeellä olivat ennen
kaikkea nuoret ja turistit. Sunnuntai-iltana palasin junalla Tilburgiin.
Koska ohjelmassamme oli yhdenkin päivän mittaan lukuisia
lyhyitä taukoja, lounas ja illalla vielä päivällinen
tutustuimme toisiimme ja toistemme kotimaihin jonkin verran. Puhuimme
tietenkin myös ammattiasiaa, mutta asiapitoisten luentojen
jälkeen puhe kääntyi helposti yleisiin asioihin,
kuten säähän, ruokaan, urheiluun, talouteen, työelämään,
historiaan ... Olipa miellyttävää keskustella sveitsiläisen
ja malesialaisen kollegan kanssa VTLS-järjestelmästä,
kun yhteinen sävel löytyi helposti.
Jotain kesäkoulun tunnelmista kertoo se, että viimeisen
kurssipäivän juhlapäivällisellä esitimme
järjestäjille kaksi englanninkielistä itse sanoitettua
hauskaa laulua. Toisen melodia oli "Yellow submarine "
ja toisen "Summertime". Jaoimme läksiäislahjat
humorististen puheiden kera. Pohjoismaalaisia ilahdutti norjalaisen
veijarin puhe, jossa hän mollasi ystävällisesti
naapurimaitaan ja niiden kansalaisia. Perjantaina 22. elokuuta
hajaannuimme kukin omille tahoillemme, osa kotiin, osa konferensseihin
ja osa lomalle Hollantiin ja muualle Eurooppaan. Haikeina ja helpottuneina
hyvästelimme toisemme.
Lukijoille selvinnee nyt otsikon merkitys: kahden viikon jälkeen
olimme täynnä digitaalista kirjastoa, siis aivan Ticer'in/kesäkoulun
väsyttämiä eli "Ticed".
Lisätietoja:
Tilburgin yliopiston kirjaston englanninkieliset sivut:
http://cwis.kub.nl/~dbi/cwis_eng/
Ticer BV: http://cwis.kub.nl/~ticer/