Jo parinkymmenen vuoden ajan on lukukausien aikana kirjastossamme työskennellyt yksi tai kaksi opetusassistenttia kerrallaan. Toimitus kyseli tämän hetkisiltä assistenteiltamme heidän kuulumisiaan.
Kai: Olen 25-vuotias sähköteekkari (5. vuosikurssi).
Opiskelut aloitin armeijan jälkeen vuonna 1993. Vaikka opiskelenkin
sähköllä, luen nykyisin pelkästään
tietotekniikan osaston kursseja. Huomasin muutaman ensimmäisen
vuoden aikana, että tietokoneet, tietoverkot ja ohjelmistot
ovat mielenkiintoisempia kuin transistorit ja magneettikentät.
Syventymiskohteeni opinnoissa tarvitsee tietää vain,
että sähköä tulee töpselistä.
Alkukotini on Vantaalla ja nykyisin asustelen tuossa nörttien
viimeisessä etuvartiolinnakkeessa, Teekkarikylässä.
Harrastuksiini kuuluvat kaikenlainen tietokoneen kanssa näprääminen
sekä pienoismallit. Syyssateiden saapuessa olen elvytellyt
urheiluharrastuksiani, jotka jäivät opiskeluiden alun
jälkeisessä huumassa hiukan pienemmälle huomiolle.
Pelailen kavereiden kanssa talvikaudella potkupalloa Otaniemen
puulaakisarjassa, joukkueessa Länget.
Pestauduin kirjastoon kesällä -96 kesäteekkariksi.
Työn sisältö oli pääosin kirjaston WWW-sivujen
päivitystä ja ylläpitoa sekä sopivan rakennemallin
kehittämistä Virtuaalikirjasto-projektiin. Sen jälkeen
jatkoin koulutusohjelmien informatiikka-kurssin opetusassistenttina.
Patrik: Olen tietotekniikan kolmannen vuoden opiskelija,
syventymisaineina informaatiotekniikka ja matematiikka. Aloitin
kyllä fysiikan koulutusohjelmassa, mutta syystä tai
toisesta fysiikka ei sitten loppujen lopuksi ollutkaan lajini,
joten vaihdoin noin vuosi sitten koulutusohjelmaa.
Olen suurimman osan elämästäni asunut Helsingissä,
ja niin asun vieläkin, tällä hetkellä Lauttasaaressa.
Suomenruotsalaisena ruotsi on minulla selvä ykköskieli,
toisesta sijasta kamppailevat sitten englanti ja suomi. Näin
ollen jos välillä suustani kuuluu epämääräisiä
sanoja ja/tai kielioppivirheitä, niin se on ihan luonnollista
ja oikeastaan aika yleistä...
Harrastuksia ei minulla kovin monta ole, opiskelu (ja tietysti
siihen liittyvä elämäntyyli) kun vie suurimman
osan ajastani. Kuitenkin yritän ainakin kerran viikossa päästä
pelaamaan koripalloa, jotta kunto pysyisi edes jonkinlaisena.
Lukuvuoden alkuun ajoittuu aina suurin ja näkyvin osa toimintaamme:
kirjastonkäyttöharjoitus. Tässä harjoituksessa
uusille opiskelijoille esitellään kirjaston toimintaa
ja palveluita. Opiskelijat tutustuvat kirjastoon kiertokäynnillä,
jossa se esitellään kivijalasta kattoon. Tämän
jälkeen seuraa harjoitus, jossa he oppivat käyttämään
itsenäisesti TEEMUa teosten hakemiseen kirjaston kokoelmista.
Harjoitukset on pidetty perinteisesti syyskuun kahdella viimeisellä
viikolla.
Tämän vuoden harjoitukseen tehtiin joitakin muutoksia
aiempiin vuosiin verrattuna. Opiskelijoille jaettiin jo luennolla
tehtävät, joista osa piti tehdä etukäteen.
Myös itse harjoituksessa tehtävien hakujen määrä
nostettiin kaksinkertaiseksi. Uutta olivat myös mikrot, joita
käytettiin aiempien tekstipäätteiden sijasta.
Koulutusohjelman informatiikka on puolen opintoviikon suuruinen
kurssi, joka suositellaan suoritettavaksi vaativien harjoitustöiden,
seminaarien ja diplomityön kynnyksellä. Tavallisesti
täma on ajankohtainen 3-4 vuotta opintojaan suorittaneille.
Kurssi perehdyttää tiedonhakuun niin perinteisistä
paperilla olevista lähteistä kuin myös sähköisessä
muodossa olevista tietokannoista. Lukukauden aikana työtehtävämme
koostuvat harjoitusten järjestämisestä, kurssin
tiedottamisesta, harjoitustöiden tarkastamisesta, opiskelijoiden
neuvonnasta sekä muista käytännön asioista
huolehtimisesta.
Lisätietoja:
kiopinto@cc.hut.fi