Seuraava Ylös

Kehittämistä, ei vallankumousta

Menneiden sukupolvien opiskelijoita voi miltei nähdä silmiensä edessä Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnan tiedottajan Saku Mantereen pienessä tarinassa 125-vuotiaasta TKY-järjestöstä. Vanhat tavat elävät tämänkin päivän teekkarielämässä, ja veljesaate on vielä voimissaan. Perinne voi toki joskus olla riippakivi, mutta myös viisauden lähde, Mantere toteaa.

Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat eivät vielä lukukauden alussa tiedä paljoa opiskelijaelämästä, kun he saapuvat kirjastoon ns. fuksikursseille. Mitä vasta-aloittajan mielessä liikkuu? Miten me kirjastolaiset tietäisimme enemmän asiakkaidemme toivomuksista ja tarpeista? Ohessa yhden fuksin aatoksia.

Kirjastossa on töissä tällä hetkellä neljä teekkaria eri tehtävissä, kaksi kurssiassistentteina. He toimivat ikäänkuin välittäjinä eri tehtävissään kirjaston käyttäjäkoulutuksen johdantokurssilla ja informatiikkaopinnoissa, kirjaston ja asiakkaan välissä. Jo tavaksi näyttää muodostuneen se, että opiskelijoita palkataan myös työstämään kirjaston kotisivuja, syksyn aikana päivitetään kirjaston englanninkielisiä www-sivuja teekkarivoimalla.

Pitkästä aikaa saimme lehteen artikkelin erilliskirjastosta, nimittäin tuotantotalouden osaston kirjastosta. Uutta kirjastoa on suunniteltu yhdessä laitoksen henkilökunnan kanssa, ja näkökulma on ollut asiakkaiden ilmeisesti mahdollisimman pitkälle. Jaana Vuopalan jutusta voi huomata lisäksi sen, että hän on tavallistakin konkreettisemmin kohdannut muutoksen ja etsinyt selviytymiskeinoja mm. kyselemällä toisten kokemuksista

Tällä kertaa TietäNetissä on useampia kokous- ja kesäkouluraportteja. On käyty kuulemassa ja kyselemässä, mitä muut ovat oivaltaneet ja mitä eri tutkimuksissa ja projekteissa on saatu selville. Kuulemaansa ja näkemäänsä voi jokainen siivilöidä oman kokemuksensa ja oman kirjastonsa todellisuuden lävitse ja poimia oleellisen mahdollista käyttöä varten. Kirjastojen kehittäminen on pääasiassa pienten askelten ottamista, vaikka maailmalla kuulee suurista projekteista ja uudentyyppisistä digitaalisista kirjastoista. Kehittäminen on yksinkertaisesti palvelun parantamista: miten asiakas löytää tarvitsemansa tiedon entistä helpommin ja nopeammin.

Jaana Kersalo
Seuraava Ylös