TietäNet







ISSN 1238-5492
4. vsk


Pääkirjoitus

Artikkelit

Tiedotuksia

Palaute

Tilaus

Arkisto

Toimitustiedot

Etusivulle

TietäNet
Teknillisen korkeakoulun kirjaston tiedotuslehti
3 / 1998



INTERNET EXPO 1998

Riitta Lähdemäki-Taipalus

Internet Expo ´98-näyttely Wanhassa Satamassa Helsingin Katajanokalla ei tarjonnut kovinkaan paljon uutta tietoverkkojen ihmeellisestä maailmasta. Tapahtuman teemoina olivat elektroninen kaupankäynti, yritysten yhteistyökumppaniverkostot, tietoturva ja Internet-teknologia. Minua kiinnostivat eniten WWW-sivujen muokkaamiseen ja kehittämiseen ja Internetin hyödyntämiseen liittyvä informaatio. Valitettavasti suurin osa tietoiskujen ja seminaarien aiheista keskittyi kuitenkin sähköiseen kaupankäyntiin ja sen kehittämiseen.

Tapahtuman tunnetuin esiintyjä oli toisen päivän "keynote speaker" Dr. Deborah Triant, President and CEO, CheckPoint Software Technologies Inc. Seminaari oli päivän ensimmäinen, joten se varmaan selittää osanottajajoukon vähyyden. Muihin seminaareihin ja tietoiskuihin oli yleensä niin paljon osallistujia, että kaikkiin haluamiini tietoiskuihin en edes mahtunut mukaan. Dr. Triant puhui verkkojen hallinnoinnista ja siihen liittyvästä "poliisityöstä". Tämä lähestymistapa ohjaa sekä itse koneita että ohjelmia ja muodostaa perustan erilaisille tietoverkkovaatimuksille kuten turvallisuu-delle (esim. palomuurit) ja laadulle.

Yleisenä teemana, joka tuli lähes jokaisessa kuuntelemassani esitelmässä esiin, oli turvallisuuden, laadun ja palvelun yhteensovittaminen. Internet-vallankumouksen selviytyjän reseptiin kuuluu sopivien Internet-sovellusten löytäminen, liiketoiminnan sähköinen revoluutio ja koulutus/uudelleenkoulutus. Kun kaikki nämä ovat kunnossa niin kustannukset vähenevät ja mikä tärkeintä, asiakastyytyväisyys kasvaa!

Me Internet-sukupolven ihmiset elämme nyt Internet-vallankumousta. Kun 1980-luvulla katseet kiinnitettiin kustannuksiin ja 1990-luvulla tuottavuuteen, niin 2000-luvulla merkittävää on kilpailuetu. 2000-luvulla Internet ja sen hyödyntäminen esim. markkinoinnin ja itse myynnin myötä, lisäävät tietoverkkoja hyödyntävien yritysten ja yhteisöjen kilpailuetua vitkastelijoihin verrattuna.

Paluu artikkeleihin