Edellinen Seuraava Ylös

Kaukopalvelun poimintoja vuodelta 1995

Eeva-Inkeri Sierla

Lama ei ole lamaannuttanut kirjastojen välistä yhteistyötä. Kaukopalvelun toimintavuosi 1995 oli odotettua vilkkaampi. Kuluneena vuonna kaukopalvelu vastaanotti 30909 tilausta mikä oli noin 7% enemmän kuin vuonna 1994. VTLS-kirjastot lähettivät ilahduttavan usein tilauksensa aineistopyyntöinä TEEMU-tietokantamme kautta. Näiden aineistopyyntöjen osuus vastaanotetuista tilauksista oli noin 22%.

Eniten, noin 60%, kasvoi omista kokoelmista muihin pohjoismaihin, varsinkin Ruotsiin, lähetettyjen lainojen ja kopioiden määrä. Tämän kasvun takana on varmaankin LINDA-tietokannan lisääntynyt käyttö muissa pohjoismaissa ja ruotsalaisen LIBRIS-tietokannan kehittyminen. LIBRIS sisältää NOSP-tietokannan, mistä näkyy pohjoismaisiin tieteellisiin kirjastoihin hankitut sarjanimekkeet. LIBRIS-tietokannan kautta voi nykyään lähettää kaukopalvelutilauksia myös moniin suomalaisiin kirjastoihin.

Kuluneen vuoden aikana sähköposti vakiinnutti asemansa sekä tilausten että viestien lähettämisessä. Noin 25% kaukopalvelutilauksista vastaanotettiin sähköpostina. Monta ongelmaa ratkaistiin ja monia vihjeitä saatiin sähköpostin välityksellä. Sähköposti on joustava tapa lähestyä kiireistä työtoveria, vaikkakin puhelinkeskustelu tuo yhteydenpitoon inhimillistä lämpöä, mitä sitäkin välillä tarvitaan.

Viime vuonna hankitut laitteet ja ohjelmat paransivat kaukopalvelun laatua. Tästä hyvänä esimerkkinä voi mainita ARIEL-ohjelman, jonka avulla olemme vastaanottaneet laadukkaita kopioita niistä kirjastoista, jotka ovat hankkineet itselleen vastaavanlaisen ohjelman. Liitymme lähettäjäkirjastojen joukkoon kuluvan vuoden aikana hankittuamme tarkoituksiimme sopivan skannerin.

Kaukopalvelussa kirjastot ovat sekä toistensa asiakkaita että tasavertaisia yhteistyökumppaneita. Yhteistyötä on tarvittu uuden tietotekniikan sovellusten käyttöönotossa. Yhdessä muissa kirjastoissa työskentelevien kollegojen kanssa on pohdittu, mitä työtapoja ja työvälineitä uusimalla saadaan kustannussäästöjä aikaan. Asiakkailta saatu positiivinen palaute kannustaa parantamaan palvelua.

Menneeseen vuoteen on mahtunut myös päiviä, jolloin tietokoneet ovat tuntuneet ottaneen ylivallan. Näistäkin päivistä on selvitty yhteistyöllä, jonka kivijalan ovat muodostaneet optimistiset tulevaisuuden visiot, realiteettien ymmärtäminen ja aimo annos huumorintajua. Edellinen Seuraava Ylös