Edellinen Seuraava Ylös

Käyttöliittymätutkimus

Ari Muhonen

Kirjaston näyttöluettelot Teemu ja Tenttu ovat välttämättömiä apuvälineitä tietomateriaalin paikannuksessa. Niiden käyttöliittymät eivät kuitenkaan ole kovin helppokäyttöisiä. Asiakkailla onkin todettu olevan ongelmia sekä hakujen teossa että tulosten tulkinnassa. Siksi kirjastossa tutkittiin, edesauttaako graafinen käyttöliittymä haun onnistumista.


Tutkimus tehtiin kaksivaiheisesti keväällä ja kesällä 1995. Tenttu Books-tietokannan käyttöä tarkattiin käyttäjäkyselyllä sekä samanaikaisella lokiseurannalla. Ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin nykyisen, merkkipohjaisen käyttöliittymän käyttöä kirjaston lainaustoimistossa olevilla kolmella yleisöpäätteellä. Kakkosvaiheen ajaksi yhden yleisöpäätteen käyttöliittymä muutettiin graafiseksi. Tämä toteutettiin Tentun pohjana olevalla Trip-tietokantaohjelmistolla.

Käyttäjäkyselyssä saatiin ykkösvaiheessa 164 ja kakkosvaiheessa 48 vastausta. Lokitiedostoja karttui yhteensä noin 20 Mb. Kakkosvaiheen vastausten vähyys johtui siitä, että kysely jouduttiin tekemään kesällä, jolloin asiakkaita kävi vähän. Myös graafisen liittymän tekniset ongelmat pienensivät saalista. Päivittäinen vastausprosentti jäi alhaiseksi, sillä kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista.

Useimmat asiakkaat osasivat käyttää merkkipohjaista Tenttua sekä sen erilaisia hakuominaisuuksia yllättävän hyvin, esimerkiksi hakusanojen katkaisua käytti kaksi kolmasosaa vastaajista. Käyttäjien koulutus sekä opaskirjasten parantaminen ovat tuottaneet tulosta. Hämmästyttävää sen sijaan oli, että noin kolmasosassa tehdyistä hauista etsittiin tiettyä teosta. Teemu sopii tällaiseen Tenttua paljon paremmin, koska siitä saa selville myös kirjan saatavuustiedot. Asiakkaat siis eivät joko osaa tai tiedä käyttää Teemua sen omimpaan tehtävään. Näiltä osin kirjaston pitäisi parantaa tiedotustaan ja koulutustaan.

Graafinen käyttöliittymä koettiin odotetusti merkkipohjaista liittymää helppokäyttöisemmäksi. Mielenkiintoista kuitenkin oli, että liittymän laatu ei vaikuttanut lainkaan haun onnistuneisuuteen eikä asiakkaiden tyytyväisyyteen. Asiakkaille tuntui olevan se ja sama, millainen käyttöliittymä oli, kunhan sillä sai tuloksia aikaan. Suurin ongelma hakujen teossa tuntuikin olevan hakustrategian luominen. Tähän viittasivat monet annetut vapaat kommentit sekä aihehakuja tehneiden asiakkaiden vähäisempi tyytyväisyys haun tuloksiin tiettyjä teoksia etsineisiin asiakkaisiin verrattuna.

Tutkimuksen perusteella kirjaston ei kannata panostaa graafisen liittymän luomiseen Tenttu-tietokantoihin. Tätä puoltaa myös se, että lähivuosina näyttöluetteloiden käyttö on joka tapauksessa siirtymässä päätteiltä mikroille, jolloin ohjelmistot itse siirtyvät graafiseen ympäristöön (esimerkiksi Windowsiin). Sen sijaan kirjasto voisi kiinnittää enemmän huomiota asiakkaiden auttamiseen hakustrategioiden luomisessa. Kerätyn lokimateriaalin tarkempi tutkiminen olisi tässä suhteessa mitä mielenkiintoisinta. Edellinen Seuraava Ylös