
Virpi Palmgren
Ensimmäisen vuoden opiskelijat suorittavat opintojensa alkajaisiksi Johdatus opiskeluun -kurssin. Kirjaston osuus tästä käsittää kahden tunnin luennon sekä ryhmissä tehtävän tutustumiskäynnin kirjastoon. Luennolla jaetaan Teekkarin opas, näytetään kirjaston esittelyvideo sekä selvitetään perusteet kirjaston kokoelmista ja näyttöluetteloista etenkin Teemusta. Muiden tiedonlähteiden vuoro tulee informatiikkakursseilla, sitten kun seminaari- tai muut kirjalliset työt ovat ajankohtaisia. Tutustumiskäynnillä kierretään tärkeimmät paikat kirjastossa ja käydään läpi perusasioita. Kukin tekee vielä itsenäisesti tai tarvittaessa ohjatusti päätteen ääressä yksinkertaisen paikantamistehtävän Teemusta.
Kuva 1. Kirjastoon tutustumaan tuli tänä vuonna noin
1200 fuksia, jotka oli jaettu 41 ryhmään. Ryhmät
pysyivät kohtuukokoisina eli opintonsa aloittavat tulivat
suurin piirtein niissä ryhmissä, joihin heidät
oli sijoitettu.
Kuva 2. Ryhmän kanssa kierretään ala-aulan, I-kerroksen
ja II-kerroksen kautta ja samalla selitetään kokoelmien
sijaintia ja tärkeitä asioita lainauksesta sekä
käytännön asioita kirjastossa asioimisesta.Tämän
jälkeen suurin osa fukseista osaa toimia itsenäisesti
seuraavalla kirjastokäynnillään.
Kuva 3. Jokainen tekee paikantamistehtävän Teemusta.
Tarkoituksena on oppia sen verran, että kykenee löytämään
harjoitusten jälkeen tenttikirjan kirjaston kokoelmista.
Tehtäväsarjassa on 25 erilaista harjoitusta. Tässä
espoolainen tietotekniikan osaston fuksi Mikko Saarelainen on
ensivierailullaan kirjastossa - ja tarkkana kuin porkkana. Hän
ei asu aivan vierellä, joten ei ole tullut aiemmin käyneeksi.
Mikko kertoi saaneensa kierrolla ja harjoituksissa yleiskuvan
kirjaston toiminnoista ja tiloista, joten hän tietää
seuraavalla kerralla, minne mennä.
Kuva 4. Kokoelmat, hyllyluokka, minkä kirjaimen kohdalta
löytyy... informaatikko Sirkku Känsälä opastaa.
Jokasyksyisen "fuksirumban" aikaan kirjaston henkilökunta
tekee paljon työtä perehdyttäessään ryhmiä
kirjaston käyttöön, mutta pääsee samalla
tutustumaan uuteen opiskelijavuosikertaan.Tehtävät tarkastetaan
samantien ja samalla myös selvitetään epäselvät
asiat. Usein ne, joille oli sattunut SAK-kokoelman opus, jäivät
ryhmiensä viimeiseksi. Monilla oli jo harjoituksissa mukana
"oikeata" etsittävää, jota lähtivät
suoraan varaamaan. Yleiskuvaksi harjoitusten pitäjille jäi,
että fuksit selviytyivät nopeasti tehtävistään.
Pitäisikö laatia seuraavaksi vuodeksi entistä haasteellisemmat
tehtävät?
Harjoituksissa kuultua:
- Mä en osaa lukea. Mä kirjoitin quit, ja tossahan lukee, että älä kirjoita quit.
- Kuka näitä meidän vastauksia jaksaa lukea?
- Onko näitä koneita muualla?
-Pitääkö tämä tehtävä tehdä heti?
- Pitääkö nyt käydä hyllystä katsomassa, minkä sanan mukaan tämä kirja on sijoitettu?
-Täytyykö tämä kirjoittaa tähän, mähän katsoin sen jo?
-Mistä saa kopiokortteja?
-Missä voi kopioida?
-Missä on lainaustoimisto?
-Nyt innokkaasti tutkimaan kirjaston kokoelmia.
-Mulla ei ainakaan ollut tästä mitään hyötyä.
-Miksi mulla on näin helppo tehtävä?
-Täytyykö mun mennä tekemään uudelleen! P... V...
-Kirjastoharjoitus on ihan turha. Ostan kaikki kirjat
-Tässäkö tämä oli? Vieläkö tehdään muuta?