Edellinen Seuraava Ylös

Ja me tulemme taas ...

Virpi Palmgren


Ensimmäisen vuoden opiskelijat suorittavat opintojensa alkajaisiksi Johdatus opiskeluun -kurssin. Kirjaston osuus tästä käsittää kahden tunnin luennon sekä ryhmissä tehtävän tutustumiskäynnin kirjastoon. Luennolla jaetaan Teekkarin opas, näytetään kirjaston esittelyvideo sekä selvitetään perusteet kirjaston kokoelmista ja näyttöluetteloista etenkin Teemusta. Muiden tiedonlähteiden vuoro tulee informatiikkakursseilla, sitten kun seminaari- tai muut kirjalliset työt ovat ajankohtaisia. Tutustumiskäynnillä kierretään tärkeimmät paikat kirjastossa ja käydään läpi perusasioita. Kukin tekee vielä itsenäisesti tai tarvittaessa ohjatusti päätteen ääressä yksinkertaisen paikantamistehtävän Teemusta.


 [Kuva 1] Kuva 1. Kirjastoon tutustumaan tuli tänä vuonna noin 1200 fuksia, jotka oli jaettu 41 ryhmään. Ryhmät pysyivät kohtuukokoisina eli opintonsa aloittavat tulivat suurin piirtein niissä ryhmissä, joihin heidät oli sijoitettu.

 [Kuva 2] Kuva 2. Ryhmän kanssa kierretään ala-aulan, I-kerroksen ja II-kerroksen kautta ja samalla selitetään kokoelmien sijaintia ja tärkeitä asioita lainauksesta sekä käytännön asioita kirjastossa asioimisesta.Tämän jälkeen suurin osa fukseista osaa toimia itsenäisesti seuraavalla kirjastokäynnillään.

 [Kuva 3] Kuva 3. Jokainen tekee paikantamistehtävän Teemusta. Tarkoituksena on oppia sen verran, että kykenee löytämään harjoitusten jälkeen tenttikirjan kirjaston kokoelmista. Tehtäväsarjassa on 25 erilaista harjoitusta. Tässä espoolainen tietotekniikan osaston fuksi Mikko Saarelainen on ensivierailullaan kirjastossa - ja tarkkana kuin porkkana. Hän ei asu aivan vierellä, joten ei ole tullut aiemmin käyneeksi. Mikko kertoi saaneensa kierrolla ja harjoituksissa yleiskuvan kirjaston toiminnoista ja tiloista, joten hän tietää seuraavalla kerralla, minne mennä.

 [Kuva 4] Kuva 4. Kokoelmat, hyllyluokka, minkä kirjaimen kohdalta löytyy... informaatikko Sirkku Känsälä opastaa. Jokasyksyisen "fuksirumban" aikaan kirjaston henkilökunta tekee paljon työtä perehdyttäessään ryhmiä kirjaston käyttöön, mutta pääsee samalla tutustumaan uuteen opiskelijavuosikertaan.Tehtävät tarkastetaan samantien ja samalla myös selvitetään epäselvät asiat. Usein ne, joille oli sattunut SAK-kokoelman opus, jäivät ryhmiensä viimeiseksi. Monilla oli jo harjoituksissa mukana "oikeata" etsittävää, jota lähtivät suoraan varaamaan. Yleiskuvaksi harjoitusten pitäjille jäi, että fuksit selviytyivät nopeasti tehtävistään. Pitäisikö laatia seuraavaksi vuodeksi entistä haasteellisemmat tehtävät?

Harjoituksissa kuultua:

- Mä en osaa lukea. Mä kirjoitin quit, ja tossahan lukee, että älä kirjoita quit.

- Kuka näitä meidän vastauksia jaksaa lukea?

- Onko näitä koneita muualla?

-Pitääkö tämä tehtävä tehdä heti?

- Pitääkö nyt käydä hyllystä katsomassa, minkä sanan mukaan tämä kirja on sijoitettu?

-Täytyykö tämä kirjoittaa tähän, mähän katsoin sen jo?

-Mistä saa kopiokortteja?

-Missä voi kopioida?

-Missä on lainaustoimisto?

-Nyt innokkaasti tutkimaan kirjaston kokoelmia.

-Mulla ei ainakaan ollut tästä mitään hyötyä.

-Miksi mulla on näin helppo tehtävä?

-Täytyykö mun mennä tekemään uudelleen! P... V...

-Kirjastoharjoitus on ihan turha. Ostan kaikki kirjat

-Tässäkö tämä oli? Vieläkö tehdään muuta?

Edellinen Seuraava Ylös